Jag behöver tips på vad man skall göra med golvet på bilden. Det är ett furugolv (råspont) som någon har slipat och nåtat. Det passar inte alls in med resten av lägenheten som har fiskbensparkett. Det är liksom en känsla av ruffen i en kajuta.
Är det lätt att "skära" bort eller skall man göra det ännu lättare för sig och måla över?
 
  • Slipat furugolv med nåtar som ger en robust, kabinliknande känsla, kontrasterar mot fiskbensparkett.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på slipat furugolv med mörk fogmassa mellan plankorna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Möblera och lägg en stor matta...

/ATW
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Ta bort massan är nog ingen bra idé eftersom det blir stora glipor.
 
  • Gilla
Frunihuset20
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Ta bort massan är nog ingen bra idé eftersom det blir stora glipor.
Kan man slipa lacken lätt och måla över det snyggt då?
 
T Tummenmittihanden80 skrev:
Kan man slipa lacken lätt och måla över det snyggt då?
Allt går väl...

Nåtningen är ju flexibel/mjuk så det finns väl risk att färgen spricker/släpper från nåtningen.

/ATW
 
  • Gilla
Frunihuset20
  • Laddar…
Är det undergolvet? KoIla om det ligger i nivå med parkettgolven.

Om det är undergolvet kan du nog helt enkelt lägga ett riktigt golv ovanpå, som det är tänkt.
 
  • Gilla
Hep och 2 till
  • Laddar…
Det är många som gjort så - vi med, i förra lägenheten. Det är ett undergolv, och ovanpå hade man linoleummatta. Fiskbensparkett lade man enbart i de fina rummen, så skillnaden i golv är historiskt korrekt. Du kan naturligtvis lägga annat golv ovanpå om du så vill. Man lackar efter nåtning, så åtminstone lack ”fastnar”. En bra golvfärg kanske också gör det.
 
1 16386 skrev:
Det är många som gjort så - vi med, i förra lägenheten. Det är ett undergolv, och ovanpå hade man linoleummatta. Fiskbensparkett lade man enbart i de fina rummen, så skillnaden i golv är historiskt korrekt. Du kan naturligtvis lägga annat golv ovanpå om du så vill. Man lackar efter nåtning, så åtminstone lack ”fastnar”. En bra golvfärg kanske också gör det.
Tack för bra svar! Att lägga nytt ovanpå leder till en snöbollseffekt. Det lutar åt att måla det
 
T Tummenmittihanden80 skrev:
Tack för bra svar! Att lägga nytt ovanpå leder till en snöbollseffekt. Det lutar åt att måla det
Jag har ett trägolv som jag vill lägga fogar i och lacka, vet bara inte vilken fog. Jag vill inte heller ha skeppsgolvskänsla. Någon som har tips på fogning? Jag funderar på om man eb kan göra som ditt golv men köra en lack med vitt pigment så nåtningen inte blir så väldigt svart, kanske du i så fall också skulle kunna göra?
 
V Villa2.0 skrev:
Jag har ett trägolv som jag vill lägga fogar i och lacka, vet bara inte vilken fog. Jag vill inte heller ha skeppsgolvskänsla. Någon som har tips på fogning? Jag funderar på om man eb kan göra som ditt golv men köra en lack med vitt pigment så nåtningen inte blir så väldigt svart, kanske du i så fall också skulle kunna göra?
Av erfarenhet tycker jag det är svårt att få nåtade golv att se bra ut så länge just skeppsgolv inte är planen. Jag hade övervägt att acceptera springorna, det hör ju liksom gamla golv till. Annars finns det "jobbigare" alternativ som ger fint resultat, t.ex. lusa i springorna med samma trä som golvet i övrigt eller lyfta och slå ihop tiljorna. Har även sett att vissa lägger lin i springorna. Är det ett undergolv i fråga är väl det mest "korrekta" att lägga ett golv över detta.

Vill du trots allt nåta finns t.ex. Casco Floorseal i olika träliknande färger. Kanske kan vara något?

Kör hårt och lycka till!
 
  • Gilla
Tummenmittihanden80
  • Laddar…
G Gräsand skrev:
Av erfarenhet tycker jag det är svårt att få nåtade golv att se bra ut så länge just skeppsgolv inte är planen. Jag hade övervägt att acceptera springorna, det hör ju liksom gamla golv till. Annars finns det "jobbigare" alternativ som ger fint resultat, t.ex. lusa i springorna med samma trä som golvet i övrigt eller lyfta och slå ihop tiljorna. Har även sett att vissa lägger lin i springorna. Är det ett undergolv i fråga är väl det mest "korrekta" att lägga ett golv över detta.

Vill du trots allt nåta finns t.ex. Casco Floorseal i olika träliknande färger. Kanske kan vara något?

Kör hårt och lycka till!
Har haft golvet med springor och såpskurat i ett antal år nu, men är trött på springor och såpskurning, går inte att hålla rent med barn och hund, så därför tänkte jag slipa, fylla igen springorna och lacka.
 
V Villa2.0 skrev:
Har haft golvet med springor och såpskurat i ett antal år nu, men är trött på springor och såpskurning, går inte att hålla rent med barn och hund, så därför tänkte jag slipa, fylla igen springorna och lacka.
Varför inte lägga om golvet innan och slå ihop brädorna? Har du tur blir det så tätt att du kan skippa lacken om du vill det.
 
  • Gilla
Tummenmittihanden80
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Varför inte lägga om golvet innan och slå ihop brädorna? Har du tur blir det så tätt att du kan skippa lacken om du vill det.
Ja kanske - tror många brädor är fastspikade bara.
 
V Villa2.0 skrev:
Ja kanske - tror många brädor är fastspikade bara.
Utgå från att alla brädor är fastspikade, lossa med försiktighet så du inte förstör sponten.
 
  • Gilla
Tummenmittihanden80
  • Laddar…
V Villa2.0 skrev:
Jag har ett trägolv som jag vill lägga fogar i och lacka, vet bara inte vilken fog. Jag vill inte heller ha skeppsgolvskänsla. Någon som har tips på fogning? Jag funderar på om man eb kan göra som ditt golv men köra en lack med vitt pigment så nåtningen inte blir så väldigt svart, kanske du i så fall också skulle kunna göra?
Efter många diskussioner med golvslipare kom vi fram till att målning var det bästa alternativet när det var svart nånting.
F fribygg skrev:
Varför inte lägga om golvet innan och slå ihop brädorna? Har du tur blir det så tätt att du kan skippa lacken om du vill det.
Det tycker jag låter som ett väldigt bra tips..

@Villa2.0 efter många diskussioner med golvsliparen landade vi i att måla om golvet, de svarta nåtarna är tydligen hemska att ha att göra med sen om en vill slipa om golvet då det fastnar i slipplattan. Jag gissar att annan fog gör det också så det kan vara värt att tänka på i vidare beslut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.