Hej !

Har tagit över min fars gamla hus/gård på vischan och har börjat renovera.
Steg 1 är att försöka få klart ett rum och kök i nedervåningen så att det går att sova över, dels för att kunna fira midsommar där, men också för att kunna vara där och lägga mer tid på renoveringen.
Först ut är sovrummet, och det är i hyfsat skick och det kräver i stort sätt tapetsering och att jag gör något med golvet.
Då köket är en totalrenovering så lägger jag hellre mer tid och krut där och mindre på sovrummet, därav frågeställningarna.

Golvet i sovrumet är ett fantastiskt furugolv med breda golvplank. Det är slipat och lackat för ca 20 år sedan.
Det är fortfarande i relativt bra skick så jag undrar om det går att göra ett mindre jobb med det, dvs slipa upp ytan en aning och lägga ett nytt lager med lack.
Det är, vad jag förstår, lackat med någon form av 2 komponentslack, tydligen inte av det vänligaste slaget då jag vet att farsgubben lackade med ansiktsmask och att rummet sedan fick stängas till i 2 dygn för att lacken skulle härda och ångorna försvinna.
Är det någon som har en susning om vilken sorts lack farsan kan kan ha använt ?
(Lacken kanske är förbjuden numera?)
Är det möjligt att rugga/måla eller måste jag slipa ner det till trä-rent ?

Mvh

Midsommarfiraren
 

Bästa svaret

Det var en härdlack den var nog förbjuden redan för 20 år sedan luktade något förfärligt jag har använt sådan . Men du kan göra som du har beskrivit o slipa lätt och stryka med en modern vattenbaserad. Parkettlack stryk två ggr med en lätt slipning emellan lacken torkar fort o du kan göra båda strykningarna på samma dagDu får en ny yta o lacken gör ingen skada om du någon gång senare vill renslipa golvet jag har fräschat upp flera golv på det sättet
 
  • Gilla
JanneGuleböj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.