Vi drömmer om furugolv i kök och sovrum, men jag vet att furugolv egentligen kanske är lite mjukt för kök. Är det någon som har erfarenhet av detta? Vi vill inte lacka utan kanske olja eller måla med linoljefärg i köket. Vi har ganska fina mattor nu som ligger på golvet och tänker att det kanske skulle skydda?

Några råd, tankar, input?:)
 
Har haft furugolv i köket och det var som sagt väldigt mjukt. Naturligtvis fick vi en massa märken eftersom det är omöjligt att aldrig tappa något i golvet. Men det ger ju å andra sidan golvet lite patina. ;)

Ett tips är dock att du sätter på tassar på stolsben och dylikt. Vi hade stolar med smala stålben och då blev all vikt koncentrerad till en väldigt liten yta, vilket fick till följd att det blev märken i golvet.

Nu har vi ekgolv i köket och har t.o.m. fått märken i det (trots att det är mycket hårdare än furu). Jag tror att klinker (eller kanske någon hård laminat) är att föredra om man absolut inte vill riskera märken i golvet. Men det är ju inte lika snyggt (tycker jag).

Ett tips är att hårdvaxolja golvet. Då kan man fylla ut små märken utan att det syns.
 
Ok det låter ju som ett bra tips med tassar! att det blir lite patina gör i ofs ingenting, det är ju det som är fördelen med massivt trä, att det slits snyggt! Det är mer att man kanske inte vill ha enorma hål överallt.;)

Hur är det med hårdvaxolja om den är pigmenterad, måste man då slipa om golvet ifall man vill fixa till enstaka ställen? Jag har hört att just linoljefärg är bra om man vill ha ett färgat golv, eftersom det inte blir lager på samma sätt som med t ex laserat golv. Då kan man tydligen bara fixa till vissa ställen om det skulle behövas.
 
Petronille skrev:
Hur är det med hårdvaxolja om den är pigmenterad, måste man då slipa om golvet ifall man vill fixa till enstaka ställen? Jag har hört att just linoljefärg är bra om man vill ha ett färgat golv, eftersom det inte blir lager på samma sätt som med t ex laserat golv. Då kan man tydligen bara fixa till vissa ställen om det skulle behövas.
Jag har aldrig använt pigmenterad hårdvaxolja. Men en av poängerna med hårdvaxolja är att du kan fylla igen små jack utan att behöva slipa om. Hårdvaxoljan "smälter in" med den befintliga ytan.

Naturligtvis måste man använda pigmenterad hårdvaxolja om den tidigare ytan är pigmenterad. Annars blir det ju nyansskillnader.
 
eviljava skrev:
Jag har aldrig använt pigmenterad hårdvaxolja. Men en av poängerna med hårdvaxolja är att du kan fylla igen små jack utan att behöva slipa om. Hårdvaxoljan "smälter in" med den befintliga ytan.

Naturligtvis måste man använda pigmenterad hårdvaxolja om den tidigare ytan är pigmenterad. Annars blir det ju nyansskillnader.
Jo det förstår jag. Men jag tänkte att om man använder pigmenterat på pigmenterat så blir det fläckigt? Vi vill gärna ha ett ljust golv i köket nämligen. :)
 
Använder du samma hårdvaxolja på de eventuella jacken som du använder på resten av golvet bör man inte få några nyansskillnader som märks.

Får du ett litet jack så bör man ju ändå slipa med ett fint sandpapper i jacket (så gott det går) för att få bort löst material, så då försvinner ju hårdvaxytan just där. Därför borde det inte bli någon "pigment-på-pigment"-effekt.

Men som sagt: jag har inte använt pigmenterad hårdvaxolja (bara ofärgad). Kolla med golvbutiken om du väljer detta alternativ. De har säkert mer info.
 
Redigerat:
Ok tack hur som helst för all info!
 
Det blir ju alltid slitstråk där pigmentet nöts mer och jg tror att det är otroligt svårt att få det snyggt när man fyller vax/olja på utan att slipa om.
 
Slitstråk? Hårdvaxoljan skapar en så pass hård yta att det inte torde bli några problem.
Den dagen du har fått stigar i oljevaxlagret är det ändå dags att göra om hela behandlingen. Men det sker inte i första taget...

Men vill man vara på den säkra sidan kan man ju t.ex. först betsa furugolvet i önskad kulör och sedan lägga på opigmenterad hårdvaxolja.
 
Ok tack igen! Funderar på vad jag ska välja, inte helt lätt.;)
 
Vi har massivt grangolv i köket. Jättefint men klart att det blir lite märken. Vi lever dock hellre med dem och njuter av den underbara känslan som amssiva trägolv ger.
Vi har behandlat vårt golv med linoljevax från Allbäck linoljefärger. Vi tänkte använda Osmo hårdvaxolja (har använt det till flera möbler tidigare) men så hittade vi linoljevaxet och tänkte att vi kunde prova. Vi vaxade två provbitar - en med Osmos hårdvaxolja och en med Allbäcks linoljevax och efter alla möjliga och omöjliga behandlingar vi kunde komma på av de här provbitarna så såg vi ingen skillnad. Den enda skillnaden som var uppenbar var priset. Linoljevaxet är mycket, mycket billigare. Det slutade med att vi valde en vax med vitt pigment i för att golvet inte skulle mörkna och avslutade det sedan med det vanliga ofärgade vaxet. Vi är jättenöjda och det syns inte alls var "gångstråken" i köket är.
 
Jag rekommenderar en lutning då får du en stark å djup infärgning efter det toppar du me 2 lager pigmenterad hårdvaxolja från Osmo som heter 3111.mellan Hårdvaxoljorna mellanslipar du den pigmenterade hårdvaxoljan med ett abralon 500. Nu har du ett golv som har ett starkt ytskick och väldigt vacker sammt lätt att bättra ifall skadan är framme!
 
:)Det låter ju intressant! Är det vad Byggfabriken kör med? Har sett bilder på golv där, ser fint ut.:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.