Vi har fönsterfoder i furu. Dessa är lite gulrödaktiga i färgen, det är väl nåt som kommer med åldern eller är jag ute och cyklar nu?
Vi behöver byta en del foderlister. (Den som en gång satt upp listerna tyckte uppenbarligen att det var en lysande ide att mixa dom naturfärgade listerna med några överblivna vitbetsade lister.)
Vi vill ju definitivt inte ha en ljusare trävit ton utan få samma färg på listerna från början. Hur löser man det?
 
Vi stod inför ett liknande problem i samband med byte av dörrlister nyligen. Vi använde två sorters lasyr (BEHANDLA) från IKEA som vi blandade till rätt kulör, och sedan helt enkelt fick provmåla för att komma rätt. Sedan är ju nackdelen att man aldrig vet hur det ser ut om några år, då åldern kanske påverkar även här.
 
Var det besvärligt att prova fram rätt blandning?
Blev resultatet bra?
 
Bigfoot skrev:
Var det besvärligt att prova fram rätt blandning?
Blev resultatet bra?
Ja, det krävdes ett antal provbitar. Och den slutliga behandlingen innebar tre strykningar. Resultatet belv bra, och liknar övrig befintlig furupanel etc. i rummet.
Sedan återstår det ju att se hur det ser ut om några år....  
 
Jag kom på en följdfråga...vad är det som gör att det gulnar överhuvudtaget? Solljuset, ytbehandlingen eller något annat?

GoForIt, kommer du ihåg vilka kulörer ni blandade?
 
Solljus..
 
Bigfoot skrev:
Jag kom på en följdfråga...vad är det som gör att det gulnar överhuvudtaget? Solljuset, ytbehandlingen eller något annat?

GoForIt, kommer du ihåg vilka kulörer ni blandade?
Jag tror det var ofärgad med en liten del antik..
Men jag är inte helt säker. Burkarna kastade..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.