Hej,
Jag köpte en Bosch borrhammare PBH 2000 SRE för ca 1 år sedan. Pris 1379 kr hos Hornbach. Den har fungerat bra vid borrning i betong och även i berg. Nyligen använde jag den för idragning av skruvar 5 x 60 mm i träreglar. Men döm om min förvåning när jag skulle köra i backläget för att dra ut några skruvar så orkade inte maskinen. Den är så svag i backläget att jag mycket lätt kan hålla fast chucken med bara handen. Jag har talat med Bosch-folk och de säger att maskinen är svagare i backläge men skall den vara så svag att det inte går att använda den till att dra ut den minsta lilla skruv? Är det någon som har erfarehet av denna maskinen? Är det normalt att den är helt kraftlös i backläget?

Tacksam för kommentarer

J-EJ
 
Hej Jan-Erik och välkommen till forumet!

Har aldrig använt den modellen, men har trots det mycket svårt att tro att den ska vara så svag. Har aldrig varit med om någon borrhammare som inte kan dra ut 5X60 skruv, låter helt galet.
 
Det står ju inget om detta i varken specifikationerna eller i bruksanvisningen.

Detta är från bruksanvisningen:

Elverktyget är avsett för slagborrning i betong, tegel
och sten samt för lätt mejsling. Det är även
lämpligt för borrning utan slag i trä, metall, keramik
och plast. Elverktyg med elektronisk reglering
och höger-/vänstergång är även lämpliga för
SKRUVDRAGNING. (det betyder väl både skruva in och ut?)

Om den inte kan dra ut nån skruv borde de skicka den in till rep. om det inte hjälper ville jag kräva pengarna tillbaka! Du har ju köpt den under falska förutsättningar.
Annars skulle de ju ha skrivit: "tyvärr är denna borrhammare helt värdelös i backläget, så det går bara att skruva in skruvarna"

Att det är ett år sedan du har köpt den betyder väl inget. Om du har kvitto är det väl inget att snacka om.

Jag ska gå och köpa lite grejer imorgon, om de har en sån borrhammare kan jag testa den om du vill.
 
Går det inte att ställa in något på den så den inte slirar då..

Jag känner inte till just din modell, men på min Milwaukee finns en justering som har till uppgift att koppla ifrån driften så inte maskinen skall vrida av händerna på en om den fastnar (inte roligt när en stor hålsåg sätter sig annars). Om denna justering är för "löst" ställd blir maskinen orkeslös och klen.

Annars är din maskin definitvt defekt. Dra ur sådana skruv gör ju nästan den lilla IXO:n
 
Hej,

För Er som läste om mitt problem med en Bosch borrhammare PBH 2000 SRE kan jag nu meddela att jag lämnade tillbaka maskinen till Hornbach och fick pengarna tillbaka. Jag måste säga att Hornbach skötte detta mycket bra. Däremot är jag mycket besviken på Bosch och deras sätt att hantera sina kunder. Jag sände mail till Bosch i Stockholm på deras hemsida för kundkontakt men har ännu efter ca 4 veckor inte fått något svar. Jag ringde och ställde frågor både till Bosch i Stockholm och Tyskland men fick bara "goddag yxskaft " svar från personer som inte verkade veta någonting om maskinen i fråga. Jag har ingen erfarenhet av hur andra maskintillverkare hanterar sina kunder men jag hoppas att det är bättre än Bosch.
Jag har nu en AEG borrhammare.

Hälsningar
J-E J
 
T
Är du säker på att du inte köpte en av de omtalade bosch borrhammarna med klistermärke och texten hammer på?
 
Hej tihimasmo,

Det var en äkta Boschhammare ingen kopia. Se bild i bifogade fil.

mvh
J-EJ
 
  • oragetblob[4].jpg
Denna säljs just nu på john wall för 999 kr , man tycker att du borde ha fått ett måndagsex.....vågar man chansa?
 
Hej Andy78,

För att vara en borrhammare är den smidig och lätt. Min avsikt vara att kunna använda den som skruvdragare också men den dög inte till att dra ur skruvar pga av den låga kraften i backläget. Jag provade 2 st maskiner och båda var lika svaga. En skruvdragare bör nog dessutom vara batteridriven om man skall använda den mycket.. Jag lämnade tillbaka maskinen till viss del även beroende på Bosch bedrövligt dåliga tekniska support..

Priset 999 kr är lågt men innan du köper den begär att få prova hur stark den är i backläget för borrning / skruvning. Jag höll fast chucken med handen och maskinen stod bara och brummade helt orkeslöst.

MVH
J-EJ
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.