För två år sedan omgrupperade familjen från en nybyggd villaidyll i Uppsala till ett äldre funkishus med lämpligt läge i Norrköping. Cykelavstånd till jobbet är frihet! Halva huset är från 1937, och halva från 1973. Sannolikt byttes fasaden till mexisten i samband med utbyggnaden på 70-talet.

Vi var tidigt överens om att mexisten kanske inte var drömmen, men accepterade läget. Det är ju ändå underhållsfritt. De flesta fönstren har lite att önska och behöver bytas, vi har börjat så smått i samband med andra renoveringar och tre fönster är redan bytta. Teglet visade sig då vila på fönsterkarmen och rasar när fönstret byts. Vad gör man då när man planerar att byta fönster? Silvertejp?

Vi bestämde oss för att inte bara byta fönster utan åtgärda teglet genom att även byta fasad. Ypperligt läge att även byta den centimetertjocka cellblasten till en rejäl mineralullsisolering. Vi kryddar det med att även bygga ut med en ny hall.

Bygglovet lämnades in för några veckor sedan. Svärfar har med blyerts och kärlek ritat bygglovshandlingarna. Så här är det tänkt att bli:
Husritning.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi tror att vi får bygglovet beviljat inom en månad.

Färgerna byts från vit mexisten, bruna trädetaljer och bruna fönster till en bruten vit nyans med gråa knutar och röda fönster. Som färg har vi bestämt oss för Engwall o. Claessons linoljefärg, här vet jag inte om jag är lite galen... Ett överslag ger det till 250-300 kvm att måla. Listpris på färgburkar är ca 1500 kr för fem liter, färgen kommer att kosta en förmögenhet. För att verkligen säkerställa BNP har vi tänkt använda sågad panel. Jag vet inte om bedömningen nu ändras till galen?

Vad är forumets råd om linoljefärg och sågad panel?
 
En bild på nuvarande utseende. Som det syns har tegelstenar rasat nör det lilla fönstret byttes. Lite roligt att det också ser ut som att en tidigare ägare först satte sågen på fel ställe.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ovanför det stora fönstret kan man se hur teglet hänger.

Jag la ut en annons på blocket i förmiddags på att jag säljer mexisten. Tog bara ett par timmar så ringde en kille och behövde till två gavlar. Är ju kul om det kommer till nytta och jag slipper betala för att bli av med det.
 
  • Gilla
tpsoft
  • Laddar…
S
Det här var ju intressant, för jag har länge undrat varför stenarna inte murats tillbaka...

Linoljefärgen är dyr men dryg och "vanlig" färg är också dyr.

Linoljefärg på sågad vet jag inte mer än att det lär slita ner penseln. Det har avhandlats här på forumet tidigare har jag för mig.
 
  • Gilla
andersgd
  • Laddar…
Mexisten med mörk fog passar nästa inte på något hus. Skönt att någon befriar huset från den fasaden.När det sedan är fuskmurat utan ordentliga upplag finns det ju ytterligare skäl att sanera.
Med sågad panel avses väl panel med finsågad yta som är det vanligaste.
Vore det inte ett alternativ att återställa huset till sitt orginalutseende och ge det en fasad bestående tjockputs på minralullsmatta det skulle förlänga underhållsintervallet avsevärt.
 
  • Gilla
Gnagare i Bajenhöjden och 2 till
  • Laddar…
Jag håller med ovan om att en putsad fasad känns mest tidsenligt på huset och ger absolut minst underhåll. Lägger man en riktig armerad tjockputs i 3 lager på en 50 mm mineralull så har du en riktigt bra fasad.
 
Hemmakatten
Gillar inte att det är fyra olika fönstertyper på den fasadteckning du visade, framförallt det runda fönstret. Det blir alltid mer harmoniskt om man håller sig till ett fåtal fönstertyper. En putsad fasad skulle bli jättesnyggt.
 
  • Gilla
qwertyuiopåasdfghjklöä
  • Laddar…
M
Gällande linoljefärgen - kolla på ottossons hemsida. Dem har även vralmycket info om när/var/hur.
Deras färg går även bra att göra grundfärg på utan lösningsmedel.
 
  • Gilla
andersgd
  • Laddar…
Har fått offerten på färgen och den ligger på ca 3 300 kr för tio liter. En googlesökning ger att Demi Dekk ligger på 1 800 kr för samma mängd. Linoljefärgen ska vara rätt mycket drygare och underhållet blir lättare, även om man kan behöva olja något oftare.

Jag håller med om putsad fasad. Det är riktigt vackert och kräver mindre underhåll. Träfasad klarar vi att göra själva, att putsa själva tror jag inte är möjligt för oss - och då sticker kostnaden iväg rejält.

Det runda fönstret är lite av en kompromiss, jag har också tyckt att det egentligen inte passar i husets stil. Det är i den tillbyggda delen med lättbetong i väggarna, ett runt fönster är lättare att sätta på plats i efterhand och försvagar inte väggen. Det är vid matplatsen och vi såg ett värde av att sätta ett fönster där.

Här är för övrigt originalritningar på huset från 1935, Gullringens träförädling. Den vänstra motsvarar fotot och den högra ritningen jag postade tidigare. Av ritningen tolkar jag det som att det var träfasad, gissningsvis kom mexistenen 1974 när huset byggdes ut.
Huset original 1935.png
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
BirgitS
Om du sätter ett runt fönster, i stället för ett litet fyrkantigt, på den nya tillbyggnaden också så blir det färre fönstertyper och därmed mindre konstigt. Det är ju rätt vanligt med runda fönster på funkisvillor.

Har du funderat på att byta ut fönstren från 70-talet till några som är mer lika originalfönstren?
 
BirgitS skrev:
Har du funderat på att byta ut fönstren från 70-talet till några som är mer lika originalfönstren?
Vad tänker du på för fönster? Vi har valt Elit retro för att åtminstone få lite äldre känsla. Det jag tycker är lite synd är att de har aluminiumutsida, jag hade nog föredragit trä även om det behöver lite mer underhåll.
 
Helgens arbete bestod av att riva panel på balkongen och balkongräcket. Ska konsultera med svärfar om vi även ska riva pappen som utgör golv, det ligger isolering mot undervåningen men är inte skyddat mot vind in i konstruktionen.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ringde min bygglovshandläggare igår och han höll just på att skriva ett positivt beslut. Vilket sammanträffande! Han skulle lämna det till administrationen och jag får det sannolikt nästa vecka. Firade genom att beställa linoljefärg för 17 000kr.
 
  • Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
Har i helgen fortsatt riva på balkongen. Stolparna är borta, några visade sig gå väldigt lätt då de var ruttna. Golvet på balkongen var av takpapp i bra skick, bestämde mig ändå för att riva det för att se om jag kan åtgärda ett kallt hörn i rummet innanför. Misstänker brister i golvisoleringen.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Funderar på hur jag ska konstruera nya golvet och tar tacksamt emot idéer. Behöver få det till att bygga låg höjd så att jag kan öppna balkongdörren. Har funderat på nerifrån och upp 28mm brädor, papp, 28mm trall. Men det är ju egentligen onödigt med två stumma golv... Hur får jag till något vattentätt och bra att gå på?
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I veckan som kommer så kommer lastbilen med reglar, isolering och panel. Jag har spänt upp en presenning i trädgården så att jag kan måla även i dåligt väder. Med två kilometer brädor att måla med linoljefärg gäller det att få ruljangs på målerifabriken.

Nu blir det några dagars paus i väntan på leverans då jag ska på tjänsteresa och besöka en radarstation utanför Umeå.
 
Spännande projekt. Är själv lite allergisk mot mexiteglet, och står ev för ett liknande arbete dock är det plåt som då skall ersättas av panel. Är därav lite nyfiken på vad du beräknar att matrialet kommer att kosta, då främst reglar, isolering och panel, om det är något du skulle vilja dela med dig av ?
 
Isolering, reglar, panel och vindväv ligger på strax under 50 000kr. Infästning har jag inte med i detta.
 
  • Gilla
LinusK
  • Laddar…
Det finns tätskikt som målas på men då måste du flytspackla/gjuta först (med fall utåt). Jag gjorde så och lade Kiilto X+A (tror jag det hette) som tätskikt och så klinker på det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.