Har tomt, perfekt för funkishus. Vilka tillverkare erbjuder funkishus? Vad är känneteknande för ett sådant?
 
med risk för att låta tyken; hur vet du att tomten är perfekt för funkishus om du inte vet vad det är?:)

Alla hustillverkare har serier som de marknadsför som funkis! bara välja å vraka!

http://lmgtfy.com/?q=funkishus

mvh / hurk
 
Om du går in på velfacs hemsida (fönstertillverkare) så har de en bra och tydlig uppspaltning på vad som är tidstypiskt för diverse hustyper. En hel del hänger ju faktiskt på fönstersättningen och val av fönster/storlek m.m

Finns väl inga tomter som är specifikt bra eller dåliga för en speciell sorts hustyp däremot så bör du titta på omgivningen, färgsättning och stil. Ett hus ska smälta in/passa in. Det handlar inte bara om hustypen utan lika mycket om karaktär, färgval, årtionden m.m
Låt gå för att hus gärna får sticka ut lite grand, men de bör göra det ( i mitt tycke iaf) bland likvärdiga hus.
 
Jessica Pessica skrev:
Finns väl inga tomter som är specifikt bra eller dåliga för en speciell sorts hustyp
Håller med generellt fast när det gäller moderna hus av typen med stora fönsterpartier ända ned till golvet tycker jag att de passar bättre i fria lägen med fin utsikt eller åtminstone liten insyn.
 
Tror de flesta vanliga hustillverkare har nån/några funkismodeller.

Ta som sagt var hänsyn till omgivningen. Vi byggde ett arkitektritat hus i funkisstil, men eftersom vi bor i en by på landet, så anpassade vi ändå färgval, material och modellen lite efter att det ska funka bland de gamla husen runtomkring.

Vi har stora glaspartier ut mot en häst- och fårhage och där fungerar det. Vissa som bygger funkis har dock valt att ha stora glaspartier i tät bebyggelse eller nära väg och det är nog inte så smart. Jag skulle i alla fall inte tycka att det vore kul att grannar och förbipasserande ser när vi sitter och äter frukost på morgonen.

Lycka till med bygget!
 
Vad är det som gör att tomten är perfekt just för funkishus?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.