Hej, undrar om nån vet hur det fungerar.

min gamla lås kista ASSA EVO 2002 OSYM funkar inte längre. Så nu när jag ska köpa nytt så tänkte jag köpa mig en Yale Doorman. Dörren jag har är en BOR dörren Skytten CYD 843 G från 2007

ASSA säger att Yale låskista bara för dörrar som har symetrisk kista och jag därmed behöver fräsa ur en bit och spackla över förskjutningen. Något jag inte känner för

BOR dörren (Norden dörr) tyckte det läs konstigt då de fortfarande säljer dörrar med osym lås kistor än idag och ingen har klagat om att Yale inte skulle fungerar. BOR dörren tycke att man kanske behöver sätta dit ett annat slutbleck 1487-12 så ska Yale Doorman fungerar. Då han var lite osäker ställer jag frågan här hur ni gjort som är osymetrisk lås kista och bytt till YALE
 
Om dörren är sen 2007 så har jag svårt att tro att det sitter ett osymetriskt låshus i den.
Om det mot all förmodan skulle göra det så får du ta ut lite neråt i uttagen för cylinder och trycke. Du behöver inte spackla då in- och utsidan av Yale doorman täcker det.
Var försiktig så att du inte skadar kabeln mellan låskista och den inre enheten då det kan gå rätt så rejält i baklås då.
 
K KrSp skrev:
Om dörren är sen 2007 så har jag svårt att tro att det sitter ett osymetriskt låshus i den.
Om det mot all förmodan skulle göra det så får du ta ut lite neråt i uttagen för cylinder och trycke. Du behöver inte spackla då in- och utsidan av Yale doorman täcker det.
Var försiktig så att du inte skadar kabeln mellan låskista och den inre enheten då det kan gå rätt så rejält i baklås då.

Det var symetrisk. ASSA hade fel. Så det ska gå lätt att byta nu.
 
Att byta mellan sym och osym låshus är sällan några bekymmer i en trädörr då det inte skiljer så mycket.
Skillnaden är var på låsstolpen låshuset är monterat och skillnaden är 8mm mellan osym och sym där låshuset är centrerat vid sym.
Ett sym låshus har 37,5mm mellan överkant låshus till överkant stolpe, en osym har 29,5mm istället.
Det betyder att om försänkningen av låsstolpen vid ett osym låshus höjs 8mm så passar ett sym låshus exakt även uttagen i slutblecket stämmer och det enda som syns är lite av den gamla nedre försänkningen av låshuset.
Om uttagen för trycke och låscylinder anpassas istället så kan även slutblecket behöva flyttas i höjd vilket gör att det lämpligaste är att justera stolpens höjd.
Måtten 37,5 och 29,5mm avrundas ibland på vissa ritningar och det kan likväl skrivas 38 och 30mm.

266f30b98eb76a7999b0d3c0d034bca49dbd3773.JPG

Nu hade det löst sig men jag lämnar svar ett allmänt svar om osym mot sym låshus.
 
  • Gilla
Qhen och 2 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.