Jag har byggt en vedeldad bastu i sommarstugan. Tilluften tas bakom kaminen, utifrån, men med frånluften blev det problem. Det enda möjliga lösningen med de rördelar jag hade var att dra upp genom innertaket i bastuns bortre hörn med en 90 graders böj och sedan horisontellt mellan takstolarna och så en 90 graders böj ner igen ut i takfoten. Det gick ej att fortsätta horisontellt rakt ut då pulpet taket blev så smalt och hängrännan kom emot. Röret är 260cm långt plast ventilations rör, 125mm med 2st 90 graders böjar i varje ända, kanske 5cm ner till öppningen. Det blir som ett uppochner vänt U.

Kommer självdrags ventilationen att fungera eller blir det som ett "luft lås" ?

Hoppas någon kunnig förstår min fråga :)
 
Horisontellt rör till självdrag är ingen jättebra lösning, och böjarna gör det ju inte bättre. När man använder bastun fungererar det säkert, problemet kommer nog när den är kall. Det brukar ju inte lukta så gott i dylika svettrum så man vill ju gärna att det ventilerar skapligt.

Finns ingen möjlighet att gå uppåt genom taket?

Lite oroande också med ett plaströr från en bastu som kan vara över 100° varm, vad tål plasten?
 
Visst finns möjlighet att gå genom taket men det blir svårt (dyrt) med tätning av taket. En möjlighet är att gå genom taket precis vid takfoten före hängrännan. Ett alternativ som finns är att gå ut med ett horisontellt rör på samma vägg som tilluften men det blir genom ett rum före det går ut så ca. 2,5m. Det kunde användas när man inte badar, med stängd ventil vid bad.

Att plaströret skulle bli ett problem pga temperaturen är nått jag helt har förbisett... Någon som har fakta om detta? Kommer jag att få problem om jag inte ändrar till plåt? (innertaket är klart så jag måste riva utifrån för att fixa det)
 
Är allt redan på plats så är det väl bara att prova och se ;-)

Jag har själv använt platmaterial inne i själva bastun och det gick inte så bra...

Det finns andra trådar i forumet om avluft ut i takfot och vissa verkar ha fått problem med svartmögel vid utloppet och på vinden om takfoten inte är helt tät fast för en del verkar det ha fungerat bra.

En billig takhuv kostar inte jättemycket (ca 1000 kr och uppåt) och är inte jättekrångla att montera, beroende på hur det ser ut förstås. Avluft över tak är den bästa lösning även om andra varianter ocjkså fungerar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.