Tibber är som bekant ett elföretag där man köper el för spotpriser minut för minut. De har en app som skall kunna styra uppvärmningen utifrån bla väderprognos och prisnivå med ”smarta algoritmer”. Någon som har nån indikation på om detta ger något mervärde för en vanlig villa utan elbil? Vi har elgolvvärme, direktverkande radiatorer och LLVP. Lär sig appen utnyttja husets specifika värmetröghetsmönster osv eller kan man lika gärna aktivera nattsänkning manuellt där det passar? Jag hade velat veta i detalj vad algoritmen gör men det verkar inte finnas information på.

Om jag kollar på vår förbrukning så peakar den just då det är som dyrast (vilket förstås gäller de flesta och att det är därför det är dyrt). Spontant känns det som om man kunnat tjäna en del på att arbeta runt det, och det känns mer lockande med en app än att hålla på och ställa in alla värmekällor manuellt och testa sig fram.
 
Priset är per timme, inte per minut.
 
Nu började jag leka lite med tanken på att fixa detta själv istället. Jag tänker mig en lösning där man säger typ "Hey Google, it's cold in the kitchen" och så lär den sig på det sättet över tid. Småbarnfamilj som vi är så har vi en rätt inrutad tillvaro så jag tror det funkat. Sen så har man ett par parametrar som sätter "lidande per krona" man kan tänka sig acceptera för att avvika mot det man önskat. Finns något liknande redan? Har ingen erfarenhet av smartahemgrejer, men jobbar med maskininlärning så kodandet vore inget problem.
 
Jag har inte riktigt gett tibber styrningen en riktig chans, men upplevde den inte helt perfekt,kunde värma fast det var dyrast pris.
Har istället valt å styra med homeassistant, där kan jag själv bestämma hur hårt jag vill styra och hur många timmar fram jag vill kolla,funkar toppen
 
  • Skärmdump av en mobilapp som visar två grafer över värmepumptemperaturer och elpriser över tid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det verkar inte vara ett under av smartness i styrningen. Upplever samma sak med deras smarta elbilsladdning.
Den börjar ladda vid 22 eller 23, och tar en hel del laddning nästkommande dag. Även om spotpriset är dyrare under natten än dagen innan.
Så helt smart är inte deras algoritmer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.