Jag ska lägga takduk T-Tak Evo på mitt tak och har även ett par vinkelrännor att bråka med.

Vad jag förstår brukar det vara, uppifrån och ner:
Vinkelränna i plåt
Papp igen som går ut på underbeslaget eller en våd som helt täcker underbeslaget uppifrån och ner, sedan går de "vanliga" våderna ut över denna vertikala våd, minst 15 cm
Underbeslag i plåt
Papp som kondensskydd, t.ex. uppifrån nock och ner

Jag undrar nu om det är någon speciell egenskap hos traditionell papp som gör den bättre än den modernare typen av takduk eller om det går lika bra att använda duken?

Observera understruken text, vilket är bäst? Finns det risker med att helt täcka underbeslaget? Behver det vara ett "glapp" för att undvika påfrestningar på duken/pappen?

Om duken är OK att använda (det verkar som vissa tillverkare av duk menar att man lägger den på samma sätt som pappen under/över underbeslaget) så är min fråga hur bred remsan bör vara? Duekn jag har är 100 cm bred, jag läste om någon tillverkare som förespråkade att man skär till en 50 cm bred remsa - är det rimligt?
 
Du kan använda takduk dom flesta snickare gör det idag. Du ska ha takduk, underbeslag sen takduk från taket ut på underbeslag så mycket som går du kan täcka underbeslaget med takduk om du vill men inget måste.
 
OK, tack för det svaret!

Jag antar att samma sak gäller för takfotsplåten då, eller? På ett av mina tak som jag bytte på förra året la jag vanlig papp under fotplåten, sen drog jag ut duken ovanpå plåten. Jag borde kunna använda överblivna bitar av duk under plåten, eller är det samma behov av täthet för skarvar när det gäller kondensskyddet under plåten?
 
Har du bara något under takfotsplåten är det bra oftast fuskas det och inget läggs under den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.