Vi håller på med en större renovering där inredning av badavdelning med bastu, dusch och badkar är en del. Vi blev rekommenderade (av en kakelförsäljare) att inte använda natursten på golv eller väggar i den typen av rum pga att den är väldigt känslig och väldigt lätt blir fläckig av kemikalierna i tvål, schampo och duschkrämer etc. Det var lite synd då vi sett en marmorplatta (verde guatemala) som vi gillar väldigt mycket.

Finns erfarenheter i forumet på om detta stämmer? En snabb googling ger svar åt olika håll och stenleverantörer hävdar (kanske föga förvånande) att det är en tålig sten.
 
Redigerat:
Jag har förstått det som att marmor är känsligare än andra typer av natursten. Men ingen natursten lär bli lika fläckad som fogarna blir. Och dessa finns ju även vid kakel. Min syster har sedan några år ett handfat som jag tror är i marmor. Det är fortfarande snyggt. Däremot luckorna till underskåpet som är av MDF är inte längre vad de varit.
 
Marmor är känsligt för tex kalklösande rengöringsmedel. Något en vän märkte då han skulle vara snäll och storstäda sin tjejs badrum.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
H Henkan- skrev:
En snabb googling ger svar åt olika håll och stenleverantörer hävdar (kanske föga förvånande) att det är en tålig sten.
Med en tålig sten menar de nog att det inte är så lätt att slå flisor ur natursten etc. och inte att sten är porösare än granitkeramik och att olika ämnen därför går in i stenen, samt då att sura rengöringsmedel som man använder för att ta bort kalk även löser upp marmor och annan kalksten.
 
U
Min mamma och hennes sambo har carerra på både väggar och golv i alla badrummen och i tvättstugan.
Jag har inte märkt något avvikande i deras badrum att det skulle vara fläckigt eller se slitet ut på nått sätt.
Modernt badrum med träinredning och marmormönstrad duschkabin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Modernt badrum med glasväggar, frittstående badkar, grå stentexturer, trägolv, och svart matta. Naturligt ljus, elegant design.

Däremot är det ”rätt mjuk” så jag skulle aldrig ha det i en hall etc där man riskerar att dra in grus för det kommer man trampa ner i stenen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.