Q Adde byggahus skrev:
Makita 18v pump för 594:-
Jag betalade 1000:- för ett år sedan.

[länk]
Funkar denna att pumpa s.k. "sportventil" på cykel med?
 
  • Gilla
mkristensson
  • Laddar…
richardtenggren
Presta använder väl samma munstycke som till traditionell(dunlop?) så det borde inte vara några problem :)
 
  • Gilla
carfly
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Presta använder väl samma munstycke som till traditionell(dunlop?) så det borde inte vara några problem :)
Nää, presta är smalare.
 
richardtenggren
S Svante Svenson skrev:
Nää, presta är smalare.
Antar du syftar till hålet i fälgen?
Annars är skillnaden marginell och mina pumpar har en gummibussning så att de passar båda.
Då jag ändå var i garaget så passade jag på att mäta lite;

Presta;
Digital skjutmått visar måttet 5,40 mm på ett cykelventilhål med cykelhjul i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dunlop;
Skjutmått mäter diametern på en cykelventil av typen Presta eller Dunlop på en cykelfälg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
Jo,det brukar fungera,följer ju med olika adaptrar med makitapumpen också.
 
Det finns i huvudsak tre olika ventiler, o jag tycker de skiljer en del.
Men de flesta pumpar lät ju klara dem.

Tre cykelventiler: racerventil (Presta), bilventil (Schrader) och cykelventil (Dunlop) mot vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Tre olika typer av cykelpumpventiler: racerventil (Presta), bilventil (Schrader) och cykelventil (Dunlop).
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
I
Haha, och där fick vi lära oss vilka ventiler som finns med, spännande! Denna tråden e som Julafton...nästan.
 
  • Haha
  • Gilla
Aldatroid och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
K knipo skrev:
Det finns i huvudsak tre olika ventiler, o jag tycker de skiljer en del.
Men de flesta pumpar lät ju klara dem.

[bild]
Absolut att de skiljer sig, men det jag syftade till var diametern där pumpmunstycket ansluts… vilken är ”rätt” lika ;)
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Antar du syftar till hålet i fälgen?
Annars är skillnaden marginell och mina pumpar har en gummibussning så att de passar båda.
Då jag ändå var i garaget så passade jag på att mäta lite;

Presta;
[bild]
Dunlop;
[bild]
Jag gick på känsla och googlade för att se om jag hade rätt. Jag får större skillnad än du får när jag mäter, men jag mäter med spetsen på skjutmåttet och där det är som smalast. Min bra golvpump pump skruvas fast på prestaventiler och funkar inte på dunlop utan adapter.
 
Eftersom dunlopventilen väl är utdöd* så finns bara två varianter kvar och där behövs olika munstycken.

*Möjligt att biltema och cykelringen fortfarande kränger 70-talsventiler
 
Hep Hep skrev:
Eftersom dunlopventilen väl är utdöd* så finns bara två varianter kvar och där behövs olika munstycken.

*Möjligt att biltema och cykelringen fortfarande kränger 70-talsventiler
Jag har inga problem att hitta cykelslang med Dunlopventiler tillverkade av Schwalbe, Continental, eller andra. Säljs i alla butiker jag sett. Online och i butik. Presta ser man väl knappt i Sverige till standard cyklar? Mycket mer i utländska butiker.
 
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Ok, det finns slang att köpa och gamla cyklar som rullar. Miss av mig.

Jag tänkte mer på nya cyklar som säljs och där är presta totalt dominerande, utom på lite billigare där ”bilventil” fortfarande säljs.
 
Synd att alla moderatorer är på semester för det måste blivit något länkningfel på ”Tips om verktyg till bra pris - den nya tråden!”
Varje gång jag trycker på rubriken kommer jag till någon tråd full av cykelsnack?
 
  • Gilla
  • Haha
pleqtiz och 11 till
  • Laddar…
hsd
Äsch, det är bara en bug
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.