Jag undrar om det skulle vara möjligt att använda en Laddomat 4000(4030) till en Solo 40. Den är ju egentligen till för att användas i en panna med inbyggd vvb och radiatorshunt, för i- och urladdning med hjälp av 2 cirk.pumpar som går i var sin riktning. Om man bara använder en pump (laddpumpen) så borde man väl få samma funktion som i ett laddkoppel typ Laddomat 21-60, (men utan backventil), då det ju sitter en termisk ventil i den som styr laddningen till acctankarna. Jag har sett bilder på anläggningar som använder den här laddomaten till att ladda tankarna med. Jag fick med ett laddkoppel (se den här tråden) modell äldre som tydligen var standard till Solo-pannorna när de var nya, men jag är inte helt säker på kvalitén på det, då det ser lite härjat ut. Pumpen måste ju gå att köra mot en rökgastermometer, och funktionen med att ta in vatten från tankbotten är ju samma som i en 21-60. Då jag har en väl fungerande Laddomat 4000, känns det lite onödigt att köpa nytt eller "chansa" med det gamla laddkopplet. Ett problem kan väl vara att i originalfunktion för Laddomat 4000 startar pumpen vid c:a 80 grader och man får väl inte cirkulation mellan panna och laddkoppel förrän vid den temperaturen. Om man istället startar pump vid tändning av pannan får man väl inblandning direkt av kallt vatten från tankbotten vilket väl borde göra att uppvärmningen tar längre tid och kanske försämrar skiktningen i tankarna? Tänker jag rätt?
 
L
Har tittat på schemat för den
I pannan har du även VV , det är där kanske det blir lite strul , om tankarna ska värma pannan med egen cirk , blir lite kaka på kaka ser det som
Det även väl en cirkpump i pannan med shunt , annars blir det inget till radiatorerna som får sitt från pannkretsen
 
Nej, jag har varmvattenberedare i tankarna och shunt och pump ut till radiatorerna ifrån tankarna. I min gamla panna satt både vvb och shunt i pannan och laddomaten skötte laddning till tank och återladdning tll pannan med hjälp av två pumpar, från och till pannan. Nu vill jag ju bara ha laddningsfunktionen till tankarna och använda en pump, alltså själva laddningsfunktionen i laddomaten, inte urladdningsfunktionen. Kan det funka?
 
L
Det går säkert ska titta lite mer
 
L
Det går om du följer skissen , ta bort den CP som är kryssad , och låt allt annat vara .
Laddningsstart ställer du med kontrollpanelen ca +75C , då är pannan ca +75C och laddpumpen startar
Om du ställer start på pumpen till ca +60C så börjar det cirkulera i panna tidigare , då kan det inte bli ångkok i
pannan , laddomaten öppnar vid +65C beroende vad det sitter för givare i den
 
  • Skiss av värmesystem med markeringar och anteckningar för att visa justeringar och komponentborttagning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du kopplar så där kommer laddpumpen snurra även efter eldning. Gör som du tänkte och koppla laddpumpen på en rökgastermostat bara.
 
L
Om man kopplar på rökgaserna , så kan pannan koka då gaserna antar en låg temp före glöden i pannan , inte bra
PS till TS den kryssade pumpen ska bort
 
Nu förstår jag absolut inte vad du menar...... Pumpen behöver inte tas bort heller om man inte vill.
 
Ställ rökgastermostaten på en temperatur under 100grader så kan det inte hända.
 
L
Varför bygga om med nya givare , det är nog en överkurs , allt finns på plats , sedan det med att ha rökgasgivare som normalt ska starta en rökgasfläkt , en sån givare ska inte starta någon cirkpump . Det är panntempen som ska bestämma start av kombinerad laddning och panncirkpump
 
Fel igen. Styrning med rökgastermostat är det absolut vanligaste då det gäller laddpump.
 
Redigerat:
Om man ställer rökgastermostaten på 100 grader, så startar den väl pumpen vid 100 grader också, vilket väl innebär att laddomatet direkt börjar blanda in kallt vatten från pannbotten, då jag ej vet om det finns någon öppningstermostat på inkommande returledning i laddomaten. I detta fall måste det väl ta längre tid att få upp panntemperaturen i och med att kallt vatten hela tiden pumpas in under uppvärmningfasen och blandar sig med vattnet som håller på att värmas upp.
Om det sitter en öppningsventil på inkommande retur, som öppnar vid, säg, 60 graders panntemperatur, cirkulerar väl bara vattnet i pannan innan returvatten släpps på, vilket ju är hur det bör fungera. Alternativet är ju att cirkulationspumpen startar vid c.a 60- 80 graders panntemperatur, men då kan ju inte rökgastermostaten starta pumpen, vilket gör att någon annan termostat måste starta pumpen, alltså en start och en stopptermostat.
I min gamla pannas styrcentral (Laddomat 3000) ställde man in pumpstart vid en panntemperatur på c.a 80 grader via en givare i pannan och så stängdes den av efter att panntemperaturen sjunkit c.a 10 grader, vilket väl inte funkar i den här anläggningen.
 
Du får nog ha den lägre än 100°. 65-70° har jag på min calmarpanna men det får du trimma in då du kört igång. Grundfunktionen på laddningen är lika som tex en laddomat21 så det kommer fungera bra. Så länge du laddar tanken full kommer det fungera bra.
 
Bästa och enklaste skulle ju givetvis vara att sälja din 4030 till någon som behöver den funktionen, och köpa en ny/begagnad 21a själv.
Finns gott om dom begagnad tex http://www.blocket.se/vi/75864800.htm bara som exempel. Finns säkert någon i närheten av dig också.
 
Ok om jag har förstått allt rätt kopplar jag in laddomaten enligt bild, använder bara laddpumpen, kopplar den på rökgastermostaten, c.a 65-70 graders start och därmed även stopptemperatur.
Jag bör väl kanske koppla in termometrar på respektive ingång på laddomaten så jag ser vad som händer i den. I det andra "gamla" laddpaketet jag har sitter det ju även en backventil för att möjliggöra självcirkulation, är det något man bör beakta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.