Ungarna älskar blaska med vatten och jag tänkte underlätta genom att bygga en liten bänk med ho och blandare ute i trädgården.
Kommer vilken blandare som helst (billigt begagnat på blocket) funka?
Jag tänker mig kopplingen i sin enklaste form blir slangklämma runt. Funkar det?
 
Det fungerar utmärkt, om det är 10mm rör på blandaren så kan det vara lite för stor skillnad för att spänna ihop om trycket är lite högre. Ev behöver du då en 10xR15 klämkoppling och en gardenahane, men det är typ 50spänn
 
På våra barns dagis har dom en diskbänk ute som dom kan koppla trädgårdsslangen till, trädgårdsslangen kopplas mha gardenakoppling till ena inloppsrörer till blandaren.
 
Se till att det sitter backventiler på rören om ni kopplar slang till en vanlig blandare. Annars kan det bli varmvatten i kallvattenledningarna eller tvärtom i resten av huset.
 
Till Eld, det dudero menar är att han vill koppla en diskbänk/blandare till en vattenutkastare via trädgårdslangen. vattenflöde: vattenutkastare -> trädgårdslang -> blandarens inkommande röranslutning.
 
Som flera sagt - inga problem att göra så. Möjligen då med reservation för att slang på slätt rör inte säkert håller tätt.

För att slippa blöta fötter är det en bra ide att plugga det ingående rör på blandaren som inte används till slangen. Annars kommer det att spruta vatten där när någon får för sig att testa om du även har varmvatten i trädgården:). Det finns en uppsjö olika kopplingar och lock som lämpar sig för det, beroende på vad för typ av anslutning det är på röret.

Jag har satt in en avsevärd mängd gamla handfat på utedass på en camping genom åren, dass där varmvatten inte finns. Handfaten hade vanliga tvågrepps blandare med vred. För enkelhets skull drog jag bara till varmvattenkranen stenhårt och tog bort vredet i början, men det slutade ofelbart med att folk kom och klagade på att varmvattnet inte funkade och att det läckte vatten ner på golvet när de vred på... Så då fick det bli pluggar på vv-röret också. Jag begriper fortfarande inte hur de gjorde för att lyckas vrida på vv-kranen. Hur många har med sig en skiftnyckel när de ska på muggen?
 
PNO skrev:
För att slippa blöta fötter är det en bra ide att plugga det ingående rör på blandaren som inte används till slangen. Annars kommer det att spruta vatten där när någon får för sig att testa om du även har varmvatten i trädgården:). Det finns en uppsjö olika kopplingar och lock som lämpar sig för det, beroende på vad för typ av anslutning det är på röret.

Jag har satt in en avsevärd mängd gamla handfat på utedass på en camping genom åren, dass där varmvatten inte finns. Handfaten hade vanliga tvågrepps blandare med vred. För enkelhets skull drog jag bara till varmvattenkranen stenhårt och tog bort vredet i början, men det slutade ofelbart med att folk kom och klagade på att varmvattnet inte funkade och att det läckte vatten ner på golvet när de vred på... Så då fick det bli pluggar på vv-röret också. Jag begriper fortfarande inte hur de gjorde för att lyckas vrida på vv-kranen. Hur många har med sig en skiftnyckel när de ska på muggen?
Vore det inte mera idiotsäkert att ansluta vattnet med ett T-kors till både varm- och kallvattenanslutningen på blandaren?
 
PNO skrev:
Som flera sagt - inga problem att göra så. Möjligen då med reservation för att slang på slätt rör inte säkert håller tätt.

För att slippa blöta fötter är det en bra ide att plugga det ingående rör på blandaren som inte används till slangen. Annars kommer det att spruta vatten där när någon får för sig att testa om du även har varmvatten i trädgården:). Det finns en uppsjö olika kopplingar och lock som lämpar sig för det, beroende på vad för typ av anslutning det är på röret.

Jag har satt in en avsevärd mängd gamla handfat på utedass på en camping genom åren, dass där varmvatten inte finns. Handfaten hade vanliga tvågrepps blandare med vred. För enkelhets skull drog jag bara till varmvattenkranen stenhårt och tog bort vredet i början, men det slutade ofelbart med att folk kom och klagade på att varmvattnet inte funkade och att det läckte vatten ner på golvet när de vred på... Så då fick det bli pluggar på vv-röret också. Jag begriper fortfarande inte hur de gjorde för att lyckas vrida på vv-kranen. Hur många har med sig en skiftnyckel när de ska på muggen?
De kanske ryckte bort kallvattenvredet och fäste det på andra sidan? :)

Sent from my LT26i using Tapatalk
 
Krilleman
Jag håller med tio_pepe! f
För att undvika problem, i de fallen när man bara ansluter KV på en blandare, trycksätter man båda sidorna med ett T-rör.

Det blir betydligt mindre problem!
 
Tack för tipsen. Jag insåg Ikea hade billiga blandare / ho. Ca 350 kr ihop. Sen missade jag såklart att plugga varmvatten-röret så där forsade det. :) Så det fick göras om. Eller snarare jag vek ihop det två ggr och klämde ihop med tång. Inte helt perfekt men funkar. Klart poppis leksak och jag slipper få ågren av att vattenslang/spruta skall släpas runt. Byggde en enkel bänk av plyfa och träben.

T-rör låter som en bra förbättring för i början fattade de inte att bara kallvattensidan funkade på blandaren.

Enda nackdelen är att sandlådan töms på sand eftersom det hela tiden skall blandas gegga/kakor/soppor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.