Har ett större antal stolpar som ska ska få sig ett 80cm långt, 20mm djupt och 12 mm brett spår i sig.

Tror ni det skulle funka med en handöverfräs? Andra metoder?

:x
 
Låter definitivt som ett jobb för en handöverfräs.
Ska spåret vara fyrkantigt eller rundat?
 
Låter som att en vertikalfräs vore betydligt mer effektivt. Vad är det för virke?
 
Visst funkar det med en handhållen fräs, men jag håller helt med Daniel att en vertikalfräs är att föredra om det handlar om ett större antal stolpar.

Skall spåren gå från ända-till-ända, dvs är stolpen 80 cm?
 
Tryckta 95x95 som stått ute ett år och relativt torra. Tyvärr redan monterade. Spåret skall sluta 10cm upp. Skall sänka ner en glasskiva i det så spelar inte så stor roll om det är rundat eller kantigt.

Så ett 12mm frässtål och sen bara köra på. Allt i en vända?

Alternativet väl att bygga nån slags mall till cirkel- eller sänksågen...
 
Hade nog kört det i minst 2 omgångar iaf, brukar själv hålla mig till max 1 kvadratcentimeter "tvärsnittsarea per frästag". Lite beroende på vad man har för fräs och vilket träslag man fräser i, man brukar dock höra på fräsen när man försöker ta för mycket i ett svep.
 
20mm i ett svep är för mkt, eventuellt om du har extremt bra dammutsug att det kan funka. Spiral upcut bit istället för vanligt hjälper säkert. Det blir mycket spån. Skulle du gjort det på ett fräsbord hade du förmodligen fastnat med träbiten var tionde centimeter för att det blev helt tjockt med spån som fyllde frässtålet. Jag fräste just 12mm spår för inte så länge sen i ett fräsbord och lärde mig att nästa gång måste jag försöka få bra sug underifrån, fick lyfta av och blåsa rent mest hela tiden trots kanske bara 7mm fräsdjup. Det sög lixom fast när det blev fullt av spån.
 
Okej, jobbet gjort. 30 monterade stolpar frästa på båda sidor, 80cm långt , 12mm brett och 20mm djupt i två svep. Ett frässtål gick åt. Faktiskt inga konstigheter alls.
 
IMAG0482.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMAG0481.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så. Glaset monterat i spåret också.
 
  • Gilla
zsoka och 2 till
  • Laddar…
P
Det ser snyggt ut!

Undrar hur många ungar och hundar som kommer att springa rakt in i de där rutorna under åren :)
 
p.lundgren skrev:
Det ser snyggt ut!

Undrar hur många ungar och hundar som kommer att springa rakt in i de där rutorna under åren :)
= bra ursäkt (läs: anledning) för att slippa putsa dem alltför ofta. ;)

Snyggt jobb förövrigt, vilken handöverfräs använde du ts?
 
  • Gilla
remsan
  • Laddar…
H hekosi skrev:
= bra ursäkt (läs: anledning) för att slippa putsa dem alltför ofta. ;)

Snyggt jobb förövrigt, vilken handöverfräs använde du ts?
Har samma fråga, ska också fräsa ett antal stolpar (22m djup, 12mm bred) för att sänka glas i.
Sitter och glor på olika Bosch handöverfräs, men är så osäkert.
 
Snyggt det blev
Men jag skulle nog kört med vertikalfräs, lättare att få rakt
 
  • Gilla
remsan
  • Laddar…
H hekosi skrev:
= bra ursäkt (läs: anledning) för att slippa putsa dem alltför ofta. ;)

Snyggt jobb förövrigt, vilken handöverfräs använde du ts?
Haha, 7 år gammal tråd.

Körde med farsans gamla skil från 80-talet. Inga konstigheter.
 
Gammal skit från 80-talet funkar fint, särskilt om skiten är en ELU Mof 96 eller dylik.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.