Håller på och renoverar ett kök, och där finns bara 1-fas till spisen. Idag sitter en gammal Husqvarna(?)-spis, 45 cm, 3 plattor. Vill naturligtvis ha in en vanlig spis, fullbredd. Är INTE intresserad av häll+ugn, inte heller induktion. När jag letat runt hittar jag en hel del spisar för 230V, men är det verkligen 1-fas per automatik? Hur vet jag vilka spisar som är gjorda för att kopplas på 1-fas? Det finns möjlighet att bygga om till 3-fas, men det var så läskigt dyrt så att det är inte jätteintressant. Men kommer en spis som är gjord för 1-fas fungera bra, eller är även de oförmögna att använda alla plattor samtidigt osv, som har stått mycket varningar om här på forumet?
 
Står det 230 V på en spis är det enfas. Då kan du max få 16 A till spisen dvs du kan ta ut en effekt på ca 3600W. Många spisar går att koppla om så de både kan kopplas till en- och trefas. Finns som sagt en del spisar som har effektbegränsningar när de är anslutna till enfas.

Du kan använda ugnen samtidigt även om det skulle gå snabbare med trefas eftersom du då kan ta ut högre effekt.
 
Beronände hur din central ser ut och evt rör i plattan mm så är det svårt att säga om det går att uppgradera till 3fas. Är det smidigt så är det ett par timmars jobb. Du kanske bara har 1Fas in i lägenheten?
 
Nej, 230V är inte per automatik enfas. Det kan lika gärna betyda att spisen måste, eller kan kopplas på två eller tre faser.

Om man har en trefas matning så får man ut 400V om man kopplar in något mellan 2 av de 3 fasledarna, man kan alltså få ut 3 st olika 400V matningar som matar olika element i spisen.

Men man kan också ta ut 230V mellan en fasledare och nollan (totalt 5 trådar i en komplett 3 fas matning, 3 faser, nollan och skyddsjord). Dvs man kan ur en trfas matning även ta ut en, två eller 3 st. 230V matningar, som får mata olika delar av spisen.

I en lägenhet med enfasamtning (det gäller nästan uteslutande lägenheter i flerfamiljshus) så är det vanligt att spisen är säkrad 20A, det kräver då typiskt 4 kvmm trådar från centralen. Trefasmatningar säkras oftast 3 ggr 16A, vilket oftast kräver 2,5 kvmm trådar. Vanlig el i bostäder till lampor, uttag etc. Säkras vanligen med 10A vilket oftast kräver 1,5 kvmm trådar.
 
  • Gilla
ColonelKurtz
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.