Jag har byggt nytt badrum från grunden och reglat cc60 sedan skruvat och limmat 22 mm golvspån och på det golvgips, väggarna är reglade och efter det spån sen osb och sist vanligt gips.
Spacklat med våtrums spackel och använt fuktspärr och sist målat med badrumsfärg. Matta ska läggas på golvet med uppvik. Vattnet dras in via väggen.

Vad tror proffsen här? Tacksam för svar.

/J
 
Spån och osb på väggarna?
Varför vanligt gips isf våtrumsgips?
 
Alltså det vart rätt mkt kaka på kaka här. Har du alltså fuktspärr och sen våtrumsfärg men utan väv? Varför inte välja att följa MVK rakt av med väv och sen täthet enligt va eller vt klass beroende på vägg.

Mig veterligen finns ingen fuktspärr som är testad och godkänd i kombination med färg. Detta gör att du i onödan får ansvara själv för ev skada och inte kan få hjälp av ditt försäkringsbolag. Såvida jag inte missförstår dig och du menar väven som fuktspärr

Sen reagerar jag också på användandet av både spån och osb vilket förvisso inte gör något men är slöseri med både tid och pengar såvida du inte har särskilda skäl för ditt val
 
Hej, väggarna fanns redan (spån) så jag stärkte upp med osb och gips, sen har jag använt en typ av färg som var en fuktspärr och efter det målat med våtrumsfärg, ingen glasfiberväv...men menar du att glasfiberväv skulle fuktspärra?
 
Du måste systemmåla våtrum om de skall hålla kraven för VT det innebär att du måste ha en våtrumsväv (gul vaxad väv). Denna limmar man med en våtrumsgrund och grundar med samma ovanpå. Efter detta skall du måla två strykningar med våtrums täckfärgen.

OBS detta är alcros system som kallas TÄT. Kan skilja i utförande mellan fabrikaten.

Att prima med ett tätskikt kan fördärva hela momentet då våtrumsgrunden får svårare att fästa.
 
Vad är det för färg som är fuktspärr?

Om man ska uppfylla villkoren i villaförsäkringen så skall fackmannamässighet och detta görs genom att följa någon av branschreglerna. Antingen BKR(kakel), GVK(plastmatta eller kakel) eller MVK(målarfärg).

I ditt fall så ska du följa MVK som har sina regler för vattentäthet i två steg. Antingen VA eller VT (vattenavisande eller vattentät) beroende på hur mkt fuktpåverkan.

Väv används för att skapa den högre vattentätheten.

Edit: Håller med Tyrström och det ser likadant ut med Nordsjö, Flügger, Beckers mfl vad jag vet. Ett tillägg dessutom att med en alltför tät primer så skapar du tom en risk för dubbelt tätskikt vilket i sig inte är att rekommendera heller
 
Redigerat:
Ok ska kolla efter TÄT, har det någon betydelse om jag använder dushkabin istället? Och så tänkte jag på hålet till avlopp och andra upphängningar, räcker det med att köra silikon runt om hålen?
 
Hålet till avloppet? Antar att du har en golvbrunn. Då viks våtrumsmattan ner i golvbrunn och fästs med klämring. Övriga hål i väggar skall göras i tunga material, typ regel. Hål borras (dock inte helt igenom regeln) hålet fylls med silikon, monterar en plugg, och fyller pluggen med silikon igen.

Kravet på VT spelar ingen roll oavsett om du har duschkabin eller inte.
 
Golvbrunn har jag satt i reglarna, men så har jag toalett och handfat. Men såg just att mattan viks upp mot dem också. Ska man tänka på speciellt där väven och golvmattan möts?
 
Uppvik på mattan, spackla ut kanten mot mattan, skär till våder med rak nederkant, efterskär mot tak.

Märk ut överlappet med en maskeringstejp. Rugga upp med ett sandpapper där väven kommer överlappa.

Sen är det bara att köra :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.