Ska montera kaminen och har då platta på mark med ett ingjutet tilluftsrör som är 110mm och som kommer upp under kaminen
.
Till kaminens tilluft skall det dras en 55mm aluminiumslang (förvärmarslang) och den skall alltså i andra änden anslutas till röret som är 110mm. Kan jag då bara sticka ner 55mm-slangen lämpligt mycket i 110mm-röret och fästa/täta ihop saligheten med fogskum? Om inte, finns det andra -bättre förslag?
 
Fogskum måste vara en av de bästa sakerna som finns. Ska nog gå utmärkt
 
En gummimuff som rörmokarna skarvar ihop allehanda avloppsrör med. 110 till 50, går nog i 55, finns väldigt mjuka.
Ska det inte vara något obrännbart?

Prototypen
 
Det var jag lite osäker på, men det bör ju inte behöva vara obrännbart för om man inte har dragit separat tilluft så är det hålet (i kaminen) öppet utan någonting på. Tänkte också att eftersom det är där förbränningsluften sugs in så borde det inte bli varmt....eller tänker jag fel nu?
 
Jesca_j skrev:
Det var jag lite osäker på, men det bör ju inte behöva vara obrännbart för om man inte har dragit separat tilluft så är det hålet (i kaminen) öppet utan någonting på. Tänkte också att eftersom det är där förbränningsluften sugs in så borde det inte bli varmt....eller tänker jag fel nu?
Vad händer om fläkten stannar? Vad händer om fönster och/eller dörrar är öppna på sommaren?
 
Hmmm....det är ingen fläkt i kaminen och dörrar/fönster borde inte påverka eftersom tilluften är dragen utanför husväggen via slangen och röret. Mao. är det alltid sug i röret när man eldar.
 
till vår kamin följde det med övergång för tilluft, Cuntura!
Denna är i aluminium
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.