Hej

Jag och sambon har ett radhus med ett souterrängplan som nu behöver dräneras. Eftersom vi är 4st bostäder under "samma" tak och inte har någon samfällighet eller liknande, så beror det lite på, hur välvilliga ens grannar är på att oxå göra en dränering som kostar en hel del. Om vi antar att mina grannar inte är villiga att dränera om sin del, kan jag då dränera endast min del? (jag har ingen gavel) Eller är det totalt bortkastad tid och pengar att köra på själv?

Huset är sen 81 så jag tror och hoppas att det idag finns dräneringsrör nergrävda i backen som leder bort vattnet som man i så fall kan byta och koppla på igen. Dock känns det som att det är väldigt många om och men i ett sånt här projekt..

Vad tror ni? finns det något hopp ifall grannarna sätter sig på sne och jag måste dränera?
 
Det är klart att det borde göra effekt att bara dränera hos er, men samtidigt så kommer ju fukten krypa på alla ställen där du inte kan kapa av mot grannarna (genom betong osv). Rent kostnadseffektivt så låter det tokigt att ni dränerar och sedan tar nästa granne dit alla grejjor och maskiner för att dränera, osv. Försök förklara dem om finessen med att göra samtidigt. Där spar ni otroligt mycket pengar.

Hur kan det komma sig att ni skulle måsta dränera men inte de? Rättare sagt, vad är det som gör att ni måste dränera? Kommer det in vatten? Lakar det ur i betongen invändigt?
 
Hej daniel och tack för svaret.

Det läcker in vatten så fort det regnar hos oss, men inte hos grannen. Det finns en skarv precis mitt i mellan mig och en granne och när det regnar kraftigt så hinner inte stup rännorna suga upp allt vatten och det bildas en pöl precis mellan våra tomter och det vattnet skall ju ta vägen någon stans och delar av det letar sig in mellan en springa som är där plattan möter betongsektionen (väggen) samt då även där det är en skarv mellan två betongsektioner dvs skarv i väggen mellan mig och grannen (lite svårt att förklara men hoppas du hänger med)

Så det kan bli lite problem att motivera någon att göra det när de inte har problems själva.

Det känns dock som att om man dränerar med podrän eller isodrän samt att man gjuter skarven mellan klacken och betongväggen och gör allt fint där nere så borde jag i alla fall klara mig från att det läcker in...

men visst, det bästa hade varit om alla gjorde det samtidigt
 
Låter som att det är dagvatten avrinningen som är problemet och inte dränneringen. Se till att vattnet från hängrännorna tar en annan väg så borde problemet vara löst.
 
Precis, börja med att kolla att ni får iväg dagvattnet. Nu är det ju svagheter i dräneringen som visar sig så ni vet ju vad ni har att vänta er framöver även fast det kanske löser problemet tills vidare genom att fixa med dagvattnet. Det var egentligen i första hand kostnaden jag tänkte på när jag tyckte att man skulle göra det tillsammans. Det blir ju så otroligt mycket mindre i etablerings, logistik och planeringskostnader om man gör allt på samma gång.
 
Jo... Jag får nog börja där.

tack för svaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.