Hejsan! Har tänkt montera en utanpåliggande skjutdörr in till tvättstugan. Skenor har jag, med bärhjul som dras fast upptill i dörren och har ett styrspår i botten. Problemet verkar bli själva dörrbladet. Är dom snygga kostar dom skjortan men måtten funkar inte eller så är det något annat fel. Nu har jag tänkt så här. Jag köper helt enkelt mdf i lagom tjocklek (hur tjock finns det?) som jag målar vit. Köper dessutom helt vanligt glas i samma mått som jag också lackar vitt på baksidan. Därefter smetar jag på nån form utav sätt-smet och trycker på glaset på dörren och drar fast hjulen högst upp. Min fråga är nu... verkar det här vettigt rent funktionellt?
 
Ett tips är att köpa ett "vanligt" dörrblad och höra med en snickarfirma om de kan fräsa det där styrspåret. De "riktiga" skjutdörrsblad man köper av tex Dooria är just tilllverkade så. Bara att Dooria mfl tar 500-1000kr för det där styrspåret.
 
Problemet är att ett "vanligt" dörrblad blir för litet, det jag undrar är om det funkar att köra med mdf och limma glas direkt på...
 
Tänk på att en sån tjock mdf kommer bli aptung.

Då e det nog bättre att tillverka en ram och klä den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.