Hej!
Ska sätta upp överskåp på vägg och vid tidigare provborrning i väggen landade jag i att det var lättbetong.

Köpte därför följande plugg tillsammans med 8 cm skruv.

https://www.hornbach.se/p/tox-lattbetongplugg-ytox-10-55-25-styck/8229659/

Nu närjag ska sätta upp dem och borrar högre upp på väggen kommer jag till vad jag tror är betong ungefär 5 cm in. Jag undrar då om jag ändå bör/kan använda denna plugg eller om jag bör köra annan?
 
  • Röd plast, troligen en leksak eller utbildningsverktyg, cylindrisk form, strukturerad yta, vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E
V Victorbeck skrev:
Hej!
Ska sätta upp överskåp på vägg och vid tidigare provborrning i väggen landade jag i att det var lättbetong.

Köpte därför följande plugg tillsammans med 8 cm skruv.

[länk]

Nu närjag ska sätta upp dem och borrar högre upp på väggen kommer jag till vad jag tror är betong ungefär 5 cm in. Jag undrar då om jag ändå bör/kan använda denna plugg eller om jag bör köra annan?
Jag hade nog kört lätt betong skruvar rakt i väggen.

Men. Hur tungt är skåpet. Hur mycket bygger det från vägg. Kommer barn klättra? Kan du barra rakt genom och köra med genom gående och mutter?

Om någon klättrar och det trillar. Döden.
Kanske @Matthias_J har fler för slag?

En rejäl plugg klarar mycket vikt ner åt. Men här pratar vi barn som håller det och trycker mot väggen med sina ben. Kraften rakt ut åt.

Recencion från din länk:
De måste användas med försiktighet, efter en noggrann förutvärdering av monteringen, och serveras med en sked, som kaviar. För dyrt för att få installationen fel ens en gång.
 
Är säkert en betongelement över fönstret som håller väggen ovanför. Hur lång är pluggen ? Går bra med den, inte fel om den går in i betongen lite. Bara borra ca 1 cm djupare så en skruv får plats, tänk på att skruven ska få plats på längden
 
J jonaserik skrev:
Är säkert en betongelement över fönstret som håller väggen ovanför. Hur lång är pluggen ? Går bra med den, inte fel om den går in i betongen lite. Bara borra ca 1 cm djupare så en skruv får plats, tänk på att skruven ska få plats på längden
55 mm, så största delen av pluggen kommer ju fortfarande vara i det mer porösa materialet.
 
E
J jonaserik skrev:
Är säkert en betongelement över fönstret som håller väggen ovanför. Hur lång är pluggen ? Går bra med den, inte fel om den går in i betongen lite. Bara borra ca 1 cm djupare så en skruv får plats, tänk på att skruven ska få plats på längden
Nja. Skruven brukar sticka ut 10 15 mm. Sen hänger skåpet på denna. Nyckel håls bricka. Men nu är det inte be skrivet.

Är det o säkert. Går det att montera stöttor under. Skåpet väger kanske 80 kg full lastat. Ju djupare. Desto större gäv effekt. Och ett klättrande barn 25-45 kilo som drar det rakt ut åt.
 
E El-Löken66 skrev:
Jag hade nog kört lätt betong skruvar rakt i väggen.

Men. Hur tungt är skåpet. Hur mycket bygger det från vägg. Kommer barn klättra? Kan du barra rakt genom och köra med genom gående och mutter?

Om någon klättrar och det trillar. Döden.
Kanske @Matthias_J har fler för slag?

En rejäl plugg klarar mycket vikt ner åt. Men här pratar vi barn som håller det och trycker mot väggen med sina ben. Kraften rakt ut åt.

Recencion från din länk:
De måste användas med försiktighet, efter en noggrann förutvärdering av monteringen, och serveras med en sked, som kaviar. För dyrt för att få installationen fel ens en gång.
2 meter skena kommer hålla 4 Ikea skåp, c 60 kg totalt.
Tänkte ta det säkra före det osäkra och köra ganska många skruvar i skenan, fler än vad Ikea egentligen rekommenderar. Även sätta fast skåpen i varandra och i högskåp som står på båda sidorna .
 
V Victorbeck skrev:
55 mm, så största delen av pluggen kommer ju fortfarande vara i det mer porösa materialet.
V Victorbeck skrev:
55 mm, så största delen av pluggen kommer ju fortfarande vara i det mer porösa materialet.
Ta då en längre plugg med samma grovlek, samt längre skruv och borra in ca 3 - 5 cm i betongen. En passus i det hela, i betongelementet är det armeringsjärn och du kan träffa på det, blir svårt att borra igen ett sådant, men det håller säkert. Det är nog ingen klätterstege som barn ska klänga i.
 
E
J jonaserik skrev:
Ta då en längre plugg med samma grovlek, samt längre skruv och borra in ca 3 - 5 cm i betongen. En passus i det hela, i betongelementet är det armeringsjärn och du kan träffa på det, blir svårt att borra igen ett sådant, men det håller säkert. Det är nog ingen klätterstege som barn ska klänga i.
Barn klättrar. Finns inget annat sätt att nå.

Men är något o säkert. Kan du slänga på några strängar PL 4000.
 
Du behöver välja om du ska fästa i betongen eller lättbetongen, för lättbetongen är lättbetongskruv klart starkast men till gammal betong så är
det plugg som lämpar sig bäst, du bör dock i så fall kanske sätta en längre skruv och dubbla plugg, den yttre blir ju mest för stabiliseringen och den inre för draglasten.
 
Fairlane
Bara för korrekthetens skull: TOX Lättbetongplugg Ytox 12/60 betyder i min värld att pluggen är 12 mm i diameter och 60 mm i längd.
 
Vad dom har sig med barn och grejer! Det blir nog bra. Borra många hål, testa med skruven om dom är tillräckligt djupa och skruv fast skenan. Innan du hänger skåpen, testa med en klohammare och dra i skenan allt du orkar. Sitter skenan fast ändå så blir det bra.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Vad dom har sig med barn och grejer! Det blir nog bra. Borra många hål, testa med skruven om dom är tillräckligt djupa och skruv fast skenan. Innan du hänger skåpen, testa med en klohammare och dra i skenan allt du orkar. Sitter skenan fast ändå så blir det bra.
Jag testade precis med skruv och plugg.
Om jag drar rakt utåt sitter den som berget, rör sig inte en millimeter. Dock om jag sätter hammaren mot väggen och ”bänder” så kan jag med kraft få ut pluggen. Är det normalt eller ska det inte gå att få ut den med ”kofotsteknik”?
 
Bara skruva vidare, du är hemma som det kallas. Och ha en trevlig helg med skåpet.
 
V Victorbeck skrev:
Hej!
Ska sätta upp överskåp på vägg och vid tidigare provborrning i väggen landade jag i att det var lättbetong.

Köpte därför följande plugg tillsammans med 8 cm skruv.

[länk]

Nu närjag ska sätta upp dem och borrar högre upp på väggen kommer jag till vad jag tror är betong ungefär 5 cm in. Jag undrar då om jag ändå bör/kan använda denna plugg eller om jag bör köra annan?
Lättbetongpluggen är överdimensionerad och har ett triangelformat tvärsnitt (för att förhindra att den roterar). Du kan knacka in den i lättbetong vid korrekt borrning, men det kommer att ta tvärstopp så fort du kommer till något som är hårdare än kexchoklad.
 
  • Haha
  • Gilla
Düsseldorff och 1 till
  • Laddar…
E
V Victorbeck skrev:
Jag testade precis med skruv och plugg.
Om jag drar rakt utåt sitter den som berget, rör sig inte en millimeter. Dock om jag sätter hammaren mot väggen och ”bänder” så kan jag med kraft få ut pluggen. Är det normalt eller ska det inte gå att få ut den med ”kofotsteknik”?
Är skruven helt genom plugget?
Du kan ske valt fel dia meter?

Sen är ju fråga vilken stor lek på hammare och hur mycket kraft som krävs. Men jag hade valt något starkare där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.