Ska sänka taket och sätta led i bastu/relax i källaren. Tänkte höra med er proffs
så jag inte köper fel grejer:).
Jag tänkte köpa dessa led:
http://www.elbutik.se/product.html/selby-led-downlight-3x1w-30-al?category_id=15227
mellan 15-20st
sen denna driver:
http://www.elbutik.se/product.html/jolly-maxi-led-driver-hide-a-lite?category_id=1270
2st klarar jag mig på det?....synkkabeln är den bara till för att dom ska dimmra exakt samtidigt eller vad gör den om man ska ha flera drivers?
sen denna dimmer:
http://www.elbutik.se/product.html/elko-plus-led-dimmer?category_id=477
har tänkt kunna ha olika ljusnivå i och med att belysningen sitter i två rum man vill styra den från ett och samma ställe. Jag har egentligen eljo-trend i övriga huset men de verkade inte ha någon led dimmer?!....eller är denna dimmer "överkurs"?....vad hade ni satt??

Har inte använt led-driver förut...är det något man bör tänka på vid kabeldragning?...
visst borde man ku´nna dra vidare kabeln från spot til spot...dvs paralellkoppla eller
tänker jag fel där?...borde ju inte bli så många A i kabeln?!..

tacksam för hjälp:cool:
/
M
 
Spottarna du länkar till drivs med konstantströmsdriftdon ( spottarna seriekopplas), så drivern funkar bra. Dock lär inte 2 stycken räcka.
Jag har lärt mig att man brukar räkna med att en 1W ljusdiod i regel förbrukar ca 1,2W. Således 3 wattaren ska räknas som en 3,6W. Driftdonet klarade av max 25W (350mA). Det blir en 6-7 spottar per don.
Om du vill hålla dig till Eljo Trend och spara nån krona, kan du ju sätta en krondimmer med impulsfjädrar och dimma donet på så sätt.
 
hittade en trend krondimmer på elbutik men den kostade 1150:-?...dimmern jag länkade till , elko plus,kostade
ju "bara" 700:-.....har jag kikat fel då?:)
/
M
 
Du behöver ju så att säga inte en dimmer. Drivern du länkar till kan man ju dimma via en vanlig brytare som man satt in impulsfjädrar på. Antingen en 1-polig brytare om du vill dimma allt samtidigt eller då en kronbrytare där ena knappen styr ena drivern osv. Kronbrytarn kostar 73,- + 2 impulsfjädrar för 9,- på Elbutik.se.
Du kan även ha ett valfritt antal brytare om du vill kunna styra från flera håll.
 
Nån dimmer behövs inte, antingen som mortirolo skriver ovan med vanliga brytare med impulsfjädrar eller om du vill ha en vrid-"dimmer" så montera en 1-10V vriddimmer (det är ingen dimmer dock) och styr dina jolly drivare med den. Någon renodlad dimmer behöver du dock inte ha.
 
om man skulle välja den dimmern....skulle man då kunna använda en "billigare/enklare" driver?...
/
M
 
Ingen?
 
ingen som vet om det finns??
 
Kan man valja, och det kan ju du, då bör man alltid ta en dimmer som dimmar på sekundärsidan.
Att PWM modulera på primärsidan och sen försöka få ett konstantströmsdon att drivas via detta blir inget bra. Det fungerar men blir mycket sämre funktion, dyrare samt går sönder fortare!

Kör på något av förslagen som presenterats för dig tidigare i tråden!
Sent from my HTC Wildfire using Byggahus
 
ok:)...en tackar, får köra med en kronbrytare...
/
M
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.