Håller på att gräva på tomten för att så gräs så inom kort behövs en klippare och jag är sugen på en robotklippare. Tomten ser ut som nedan och jag räknar med ca 2000 kvm gräs som behöver klippas. Det mesta är plant men det kommer bli lite lutning nedåt delen som sticker ut till höger.

Klarar jag mig med en automover 420? Den ska klara 2200 kvm plus/minus 20%. Kommer den behöva klippa dygnet runt då?

tomt.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om du vill ha en fin gräsmatta och gödslar/vattnar så måste den förmodligen gå dygnet runt när det växer som mest.
Varför vill du inte gå upp ett snäpp?
En större klipparna är billigare per kvadratmeter över tid, enligt mina beräkningar.
Att ha valet att låta den gå när jag känner för det är för mig halva nyttan.
 
Om det behövs så får jag göra det men försöker förstå om det är nödvändigt.

Hittar inte info om hur mycket den klipper per timme.

Tomten är ju stor men plan och okomplicerad så jag tänker att det går fortare då den inte behöver vända så ofta som med en knepigare tomt?
 
Nu hittade jag på denna sida att den klipper 92 kvm/h vilket skulle ge en totalt 33 h för att klippa hela tomten om man räknar in batteriladdning.

Är det mycket? Vad har ni för totala klipptider?
 
Ok jag räknade på det. Om man räknar med att hela tomten ska klippas 3 gånger varje vecka och att arbetet ska fördelas över varje veckodag så blir det 14 timmar per dag med 420 och 9,5 timmar per dag med 430.

Så visst är 430 snabbare men 420 bör inte behöva jobba dygnet runt.

Hur har du räknat med att det blir billigare med en större sblixten?

klippning.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Paulinn skrev:
Hur har du räknat med att det blir billigare med en större sblixten?

[bild]
Jag har räknat med att de har ungefär samma drifttimmar tills de går i graven.
Jag känner en viss osäkerhet kring om det är ålder eller driftstimmar jag bör räkna på.
Men även om jag justerar något för ålder så vinner ändå den större.

Inköpspris, batteribyten, underhåll och strömförbrukning delat med ytan den klippt under sin livstid är det jag tagit hänsyn till.

Många värden är uppskattningar och mjuka värden så det är såklart en osäkerhetsfaktor också.
Du kan själv göra en kalkyl och se vad du kommer fram till.
Skulle vara skoj att höra om du får samma resultat.
 
Hur har de räknat ut hur många kvadratmeter/h den klipper?

Är det teoretiskt hur stor yta som klipparens kniv passerar över, eller ingår det en viss % av överlappning och dubbelklippning som lär ske på en riktig gräsmatta där klipparen studsar runt mer eller mindre slumpmässigt?

Något man bör veta innan man gör alltför exakta beräkningar av tidsåtgång, men det kanske ni har koll på?
 
Med stor sannolikhet är det maximal möjlig yta, dvs om den går rakt fram, hur mycket klipper den då.

Det är tyvärr så man specificerar idag, allt för att få så bra siffror som möjligt.

EDIT: Vad är det för program som du ritat tomten i?
 
13th Marine skrev:
Med stor sannolikhet är det maximal möjlig yta, dvs om den går rakt fram, hur mycket klipper den då.

Det är tyvärr så man specificerar idag, allt för att få så bra siffror som möjligt.

EDIT: Vad är det för program som du ritat tomten i?
Min erfarenhet av automover säger mig precis tvärtom.
 
Håller med sblixten där. Min går färre timmar än rekommenderat och då har jag ändå ingen fyrkant utan hinder till gräsmatta. Utan en hel del vrån och grejer i vägen. Ändå välklippt och nygödslat. Men det är många parametrar som påverkar framför allt tillväxten.
 
Fast nu var det kvm/h jag svarade på, även jag har hört att de klarar av att klippa större ytor än rekommenderat.

Jag har bara kört min 330X ~30h, så jag vet inte hur det stämmer på vår relativt krångliga tomt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.