Hej

Skall eftermontera en hel del dosor och vill ha plats för Plejd och uttag från Gira. Vill försäkra mig om att dosan är tillräckligt djup eller rättare sagt att de som spårar gör det tillräckligt djupt.. Hittat denna dosa på 65mm. Är den tillåten att ha i mur och trävägg? Elektrikern skulle kolla men har inte återkommit och de som spårar behöver veta så hoppas på snabbt svar här.

https://www.ahlsell.se/products/el/...aggningsmaterial/dossystem/multidosa/1420116/
 
Alla dosor för strömbrytre och vägguttag är godkända för montage som du frågar om.
 
Måste elektrikern kolla med någon om dosan får användas i trä/murväggar tycker jag att du ska säga upp kontakten med denne. Alla elektriker VET att man kan det, men jag skulle själv föredra en helt vanlig apparatdosa och lägga 10 minuter till på spårning/bilning.
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
C
Att det är godkänt är dock inte samma sak som att det är en bra dosa för ändamålet.
I synnerhet infästningen kan potentiellt vara en utmaning.
Frågan är vad TS menar med mur- och trävägg?
 
Mur är en murad vägg, dosa fästs med fogskum om jag förstod dom rätt

Trä, en trävägg i sekelskifteshus, alltså träreglar och panel samt puts utanpå vass

Men det låter ju bra att de funkar
 
A Andreas Kneg skrev:
Mur är en murad vägg, dosa fästs med fogskum om jag förstod dom rätt

Trä, en trävägg i sekelskifteshus, alltså träreglar och panel samt puts utanpå vass

Men det låter ju bra att de funkar
Fästs med fogskum?
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.