Undrar om denna armering räcker? Sulans mått är 200x500mm, armeringen är 2x12mm ihoppunden med 8mm.

På denna blivande sula som ligger på stadig mark skall det muras en krypgrund av lecablock.
IMAG0186.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMAG0195.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMAG0203.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Varför inte fråga innan du gjort allt jobb?

Jag tror det räcker.
 
Om underlaget är bra så räcker det. Annars inte. Armering är billigt. Lägg i ett par järn till om du oroar dig.
Kanhända att jag undrar varför du inte grävt ur mer, utan pillar med sula i diken. Har du grävt för hand?

mvh Findus
 
Byglarna ska vara på utsidan om 12orna. Har till och med sett en certifierad KA armera med byglarna på insidan, han justerade det efter påpekande.
Mest nytta gör armeringen i botten på sulan där den tar upp dragkraften.
Vill du göra någon förstärkning så lägg i en 12a till ibotten.
Hushöjd?
 
Huggan: Jag undrade lite i en annan tråd i förrgår, men fick tyvärr inga svar 😖

Mats Lj: Är det alltså kört att ha byglarna på insidan? Jag har sett andra göra såhär men det kanske går åt h-v senare? Det är en tillbyggnad på 50m2. Höjd 3,8m över mark.
Kan jag lägga en 10:a istället för 12 i mitten längst ner? Har mycket sådant liggandes nämligen..
 
  • Gilla
Gallahad
  • Laddar…
Mikael_L
Är det stabil mark det står på så räcker det alla gånger.
(Då tänker jag att det är en någorlunda normal villa i en någorlunda vanlig snözon).
 
  • Gilla
dennisson
  • Laddar…
Östergötland, sand/grusås, tillbyggnad 50m2. Befintligt 1 1/2 planshus står på 1m plintar. (Krypgrund) Mao blir denna sula stadigare än husets bef grund.

Det jag undrar är om min armering är tillräcklig 😊
 
Lägg i två 10or med ordentlig överlapp i skarv 40 gånger diametern och förskjuten skarv alltså inga skarvar mitt för varandra. Inga skarvar i hörn.
Byglarna i ditt fall fungerar mer som distanser.
En vanlig kantbalk på en och en och halvplans hus platta på mark består av tre 12or i botten en 10a eller 12 uppe byglar av 8or c 600 som najas i nätarmeringen.
Du har ju möjlighet att armera din murning och då ger den ju oxå viss balkverkan.
 
  • Gilla
dennisson
  • Laddar…
Tack för svaren 😊
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.