Hej! Jag tänkte bygga om en lokal till en bostad och ritade lite själv hur jag gärna skulle vilja ha lägenheten. Det är bara en prototyp och planen är att jag slutligen lämnar in ritningen till en arkitekt för en snabb och ordentligt ritning. Säg gärna vad ni tycker och om allt är i sin ordning! :)

Skiss av lägenhetsombyggnad från lokal med planlösning och möblering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fönstrens placering gör att jag skulle skippa väggen mellan soffa och kök. Blir fint med att köket svänger ut där i en "köksö". Kylskåp mot badrummet i stället.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jag skulle nog tänka om en hel del. Du har ett enda stort fönster som är ljusinsläpp, framför det har du ritat in TV, vilket gör att du måste dra för mörkläggningsgardiner om du ser på TV dagtid. Jag skulle välja att placera matplatsen där istället. Fönstret antar jag fyller nästan hela väggen?

Som ecb182 skriver sätter man lämpligtvis kyl/frys och andra höga saker (diskmaskin, mikro och ugn i högskåp kanske?) mot badrumsväggen och ingen vägg mellan köksdel och främre del. Diskho och spis ska inte vara för nära varandra. Kanske spisen på den utstickande delen, och ett överhäng på den bänken så att man kan ha "barhäng".

En kort vägg (50-100 cm bara) antingen mellan dörr och skyltfönstret, eller rakt fram när man kommer in, skiljer av halldelen lite och ger dig mer möjlighet till förvaring. Den väggen behöver inte gå ända upp till taket om man inte vill.

Genom att byta plats på vardagsrumsdelen och matplatsen kommer du att kunna utnyttja ytan bättre också. Tycker inte att du behöver ha några avskiljande väggar mellan alkoven och inre hallen, det är bättre att styra med möblering.
Fundera också på att krympa badrummet lite. Eller har du tänkt ha tvättmaskin i det tomma hörnet? Genom att dra bak badrumsväggen 60 cm kan hela den köksbänken "fällas in" så att du antingen får längre köksbänk eller större matplats.

Sedan vore det fint med lite mått ;-)
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
En sovalkov där man inte kan gå runt sängen på åtminstone två sidor lär inte vara attraktiv för någon över 20 år. Bara att byta lakan lär bli en utmaning som det ser ut nu.
 
Redigerat:
BirgitS
Med väggar direkt bredvid sängen på tre sidor kan det nog vara så att det inte går att få dit sängen alls. Förutom det så behöver man några cm runt om sängen för att kunna få dit lakanen också.

ZipLock skrev:
En sovalkov där man inte kan gå runt sängen på åtminstone två sidor lär inte vara attraktiv för någon över 20 år. Bara att byta lakan lär bli en utmaning som det set ut nu.
Nåja, eftersom det bara är ca 30 kvm är det väl just 20-åringar som är målgruppen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.