Hej.
Vi har åkt på att byta ut syllen som börjat lukta f*n. Jag har låtit göra en fuktutredning där man muntligen sade att det säkerligen räcker med att byta syllen i innerväggarna (skriftligen skulle vi riva rubbet och göra om allt vilket inte funkar ekonomiskt). Nu har jag börjat såga bort syllen och ser inget som påminner om mögel utan det är den tryckta syllen + en otryckt trälist som man ställt gipsskivorna på som luktar illa..

Jag har tagit prover från gipskivorna, reglarna och isoleringen men dessa luktar ingenting.

Så, som jag ser det verkar det "bara" vara syll + list som luktar men bör man fungicidbehandla betonggolvet innan jag lägger på ny syll + syllpapp? Hur gör man och vad ska man använda för medel?
 
Du skriver inte hur gammal huset är, eller om det är renoverat vilket år?
Har du vattenburen gollvärme?
Har du haft nåt läckage nån gång?
Fuktsjuk backe?
 
Huset är från 1978, suterräng-radhus. Alltså det gamla vanliga problemet med tryckt syll i innerväggarna som blivit fuktiga efter att dräneringen blivit dålig efter drygt 30 år.

Vi har dock dränerat om huset med Isodrän precis innan julen 2009.

Ingen golvvärme alls.
 
ok, då förstår jag, men verkligen inte lätt byta syllen utan att göra om alla väggar?!?
Du bör nog behandla området där syllen legat ,men vilka medel du ska använda kan jag inte råda dig om.
Vänd dig kanske till din lokala anticimex eller liknande?
 
Jag har börjat att ta bort en del av gipsskivan (ca 20-25 cm) och sågat bort syllen vilket funkar helt ok. Sen att fästa nya syllen i betongen blir nästa knåp men gissar på att man kan ta spikplugg eller liknande.

På så sätt sparar man nog några kronor hoppas jag genom att behålla reglar och isolering mm.

Jag funderade på om det går att använda bensalkonklorid för att ta kol på eventuell svampangrepp.. det verkar ju ta död på det mesta som växer.. :O
 
Lukten beror säkert på fukt. Tryckimpregneringen är fungicid nog i sig och jag tror inte att det löser problemet. Kan du få in en bit tjärpapp under i stället för att blockera fukten från betongen?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.