Hej!

Har en putsad tegelfasad på ett extrahus på tomten. Denna har jag tänkt isolera och inreda som bostad. I och med att jag inte vill göra om fasaden genom att isolera utifrån kommer jag istället göra det invändigt. Och eftersom utrymmet redan är i minsta laget vill jag inte ta för mycket utrymme till isolering.

Jag har tänkt att sprutisolera hela huset (typ foamking el motsv.) men jag behöver ha en luftspalt mellan isolering och tegel så ev fukt kan ventileras bort. Min fråga är om det hade funkat med en Platonmatta el. motsv och sprutisolera direkt på den. Då får jag ju en (om än liten) luftspalt och jag slipper bygga upp något annat som jag kan spruta isoleringen på.

Räcker en så liten luftspalt för en tegelvägg? Hade underlättat ofantligt mycket...
//
 
Jag vet inte vilket diffusionsmotstånd platonmattan har men gissningsvis får du vintertid problem med kondensation på insidan i skiktet mellan isolering och platonmatta. Sätter du en polyetenfolie på insidan av isoleringen så riskerar du problem med fukt som studsar mellan två täta skikt.

Kolla med Isola som saluför system Platon - det är möjligt att det fungerar - de har lite olika färger på produkterna men jag vet inte vilken skillnad det är på dom, kanske finns någon som passar.
 
Tack för svar. Tror inte det blir något problem med att fukten skulle studsa då platonmattan och skummet blir "ett". Iom att skummet klistras fast på mattan och sedan expanderar bildar de tillsammans ett homogent fuktskydd. Kan fortsätta frågeställningen genom att se om det hade gått att göra på samma sätt på taket?

De företag som sysslar med skumisolering (som jag pratat med) påstår att det egentligen inte behövs någon luftspalt då skummet skapar ett helt lufttätt skikt. Således kan inte varm fuktig luft tränga ut till den kalla sidan och kondensera. Känns lite mot alla principer att inte ha en luftspalt till snedtaket men OM det är så att det inte behövs kanske den lilla luftspalten en platonmatta skapar räcker?

Vad tror ni?
 
Lufttätt är inte samma sak som diffusionstätt. Jag gissar på att det härdade skummet har lägre diffmotstånd än mattan och det är då du får problem. Undersök det där så har du svaret på din fråga.
 
Felskrivet av mig. Det skummet klassas som ångspärr och således ska inte ytterligare spärr behövas (plast ect.) vid den denna typ av isolering. Alltså är skummet diffusionstätt
 
Om leverantören säger det så har du nog svaret där. Kolla ändå med Isola - vissa plaster reagerar med andra plaster, det kan också finnas andra aspekter på det hela som vi kanske inte tänker på.

Sen kommer frågan om luftspalten är tillräcklig för att ventilera den fukt som drivs in genom teglet. Det kanske Isola kan svara på - jag vågar inte gissa. Fundera också kring utförandet vid botten - kondensat som rinner ner längs platonmattans utsida skall ju inte gå ner i plattan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.