Jag ska sätta upp gardinskenor i taket och de blir skarvade så behöver fyra eller fler skruvar i rät linje i taket.

Jag blir inte klok på om en (enkel) korslaser kan läggas på golvet pekandes uppåt för att ge en rät linje i taket.

Den behöver inte automatiskt vara parallel med väggen, det kan jag justera tillräckligt väl för hand, men det skulle hjälpa mycket om den bara ritar ett rakt streck jämfört med att köpa en lång "linjal" och försöka hålla denna rakt i taket och markera med penna.

Den billiga jag tittat på online är en Bosch Quigo III.
 
  • Gilla
Moltas
  • Laddar…
Hej,
Ett billigare förslag är annars att spänna upp ett snöre och sätta gardinskenorna efter det.
 
  • Gilla
Silkesnusa och 1 till
  • Laddar…
B BjörnNelson skrev:
Hej,
Ett billigare förslag är annars att spänna upp ett snöre och sätta gardinskenorna efter det.
Tack.

Då får jag dock ingen korslaser och ni inga bilder.

Och det är drygt 20 meter gardinskena.

Men inte ett dåligt tips.
 
  • Haha
BjörnNelson
  • Laddar…

Bästa svaret

Jag har en Quigo av äldre modell och skulle säga att det funkar.

Inomhusrum med gardinstång, fönstergardiner, tak med synlig laserlinje, väggar med konst och lampor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
redarn
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag har en Quigo av äldre modell och skulle säga att det funkar.
Den nya funkar även riktad uppåt. Den (laserkrysset) blinkar långsamt i vad jag antar är ett felmeddelande om att den inte kan nivellera, men även en blinkande linjal fungerar för vad jag vill göra.

(den slutar blinka vid horisontell inriktning)

Ja, jag vill tydligen använda den med en annan metod än du gjorde.

Bosch laser nivelleringsverktyg på fönsterbräda, skenor, element, utomhusvy, soligt, gröna träd, inomhus oordning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tak med spricka, vita väggar, taklist, fönstrets övre del, inomhus, bostadsinteriör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den är stendum, det är bara en pendlad laser så öppningen måste vara åt sidan för att nivellering ska funka.

Bilden jag tog var med lasern på en bokhylla.

Edit: förtydligade vad jag menade.
 
  • Gilla
redarn
  • Laddar…
På min självnivellerande laser finns det en knapp för att slå på lasern när nivelleringen är låst så man kan rikta den åt valfritt håll utan att den blinkar och piper.
 
  • Gilla
redarn och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.