Ska precis till att lägga golvvärme i vardags rummet och har valt LKs 16mm rör, Funderar lite på hur jag ska gå till väga, Har 50*100mm golvåsar med cc 600mm dessa ligger direkt på källar betong valvet, ovanpå åsarna ska jag lägga 21*95 gles, två stycken ihop och en glesning på 18-20 mm för rör och plåt, nu till frågan, vad bör jag ha för skivor ovan detta för att få ett stabilt golv utan att det bygger onödigt mycke? kommer att lägga 8mm laminat överst, duger 16mm golvspån som skruvas i glesen eller måste jag upp i 22mm? vill ju inte ha för mycke material ovan rören, rummet är 3,5*5m med åsarna i 3,5m riktning, hur skulle ni gjort?
Mvh Jimmy
 
Jag skulle lägga ett lager golvgips ovanpå glesen, därefter övergolvet.
 
Alltså skita i golvspånet.. Får man rätt "böjstyvhet" då? Ska jag limma och skruva gipsen i glesen? haha mycke frågor nu :D
 
Jag ser nu att du hade cc60. För att glespanel och gips ska funka bör det nog vara cc30. Jag ser då två alternativ:

1. Lägg in en bjälke till och lägg sedan gles + golvgips
2. Lägg golvspån på befintligt cc60, gles på det, och sedan gips.

Eller så gör man på något av dom andra tremiljoner sätten som är möjliga.....
 
Haha.. ja, känns verkligen som en djungel det här.. Får se hur jag ska lösa detta, har läst mej till att gips är bättre än spån ovan rören iaf.. Tack för svaret!
Mvh jimmy
 
LK Spårskiva Trä 22 ?

Golvspån+LK Spårskiva EPS 16 ?
 
Jag har snackat med en gammal äv inom snickarbranchen och han skulle ha lagt ett 14mm ekgolv direkt över glesen, givetvis med lumpapp mellan, och enligt honom var det inga problem med bärighet och böjstyvhet i den konstruktionen, vad säger ni?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.