Hej! Jag har suttit och klurat lite hemma på en installation till husvagnen.
Jag vill kunna ha 230v i mina uttag när jag ligger utan landström. Detta löses enkelt med en inverter. Men när jag kommer till ett ställe med landström så vill jag ha en smidig lösning så jag slipper koppla om manuellt. Jag har skissat på en lösning som jag skulle vilja ha lite kommentarer ifrån.

elritning.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Tack!
 
tommib
Det är egentligen två frågor här. Den första rör omkopplingen mellan landström och inverter. Sannolikt måste man här beakta risken för bakmatning mot landströmintaget (och vidare). Då är sannolikt reglerna för reservkraftintag/reservkraftverk tillämpbara. I ditt fall rör det sig då om att ha en fysiskt förreglad kontakt som omöjliggör att både invertern och landströmmen är kopplade samtidigt. Dessa finns men är dyra (och byggda för större belastningar än en husvagn).

Den andra frågan rör jordning. Om du har jordade uttag vid anslutning till landström borde dessa behöva vara jordade även när du kör inverterdrift. Då behöver du ett jordtag. Det blir lite besvärligt. Obs att jag är osäker på detta, det kan vara så att man kan räkna invertern som isolerad från jord men då ska nog inte uttagen heller vara jordade (med jorden ej ansluten).

Hoppas att någon av elektrikerna på forumet svarar, jag är väldigt osäker.

Lustigt nog är ju denna installation inte behörighetskrävande....
 
Vi har en liknande tråd här:
https://www.byggahus.se/forum/el/167371-matning-fran-tva-hall.html?showAll
Din lösning med ett växlande relä kan alltså ses som tillräckligt bra.

Skyddsjordning lokalt är väl på sin plats i båda driftsfallen? Ett externt jordtag kan bli aktuellt ifall du drar ut ström utanför husvagnen till flera olika förbrukare utanför.
 
tommib
Aha. Det är alltså ok med ett växlande relä? Varför har man de där enorma reservkraftsomkopplarna då?

Varför behövs lokal skyddsjordning vid landström? Nu förutsätter jag att det ansluts genom blått CEE-don, som är jordat.
 
Nu ska vi bli lite petiga. Du ska inte använda ett växlande relä utan en växlande kontaktor. Ett relä har avsevärt större risk att svetsafast och då får din inverter det inte roligt. Ur driftsäkerhetssynpunkt skulle du vinna en hel del på att använda en manuell omkopplare nät- helt brutet - inverter. Är det verkligen ett problem att tvingas manövrera manuellt två gånger på varje uppställningsplats? Sen skulle jag sätta in två ultrasnabba säkringar på inverterns krets, en på 230 och en på nolla allt för att skydda invertern.

Värt att tänka på är reläer har svårt att bryta om fasförskjutningen är stor så att du inte får någon ren nollgenomgång. Och fastnar ett relä så går invertern sönder. Så snåla inte på reläet.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Ok, kontaktor ska det heta. Som nämns i den andra tråden är det bra att välja ett med bra kvalite. De kanske fortfarande kan fastna, men inte hamna i konstiga lägen med ena polen ansluten till landström och den andra till invertern. De ska då vara lika säkra som en manuellt manövrerad omkopplare.

tommib skrev:
Varför behövs lokal skyddsjordning vid landström?
Sorry, jag menade skyddsutjämning. Reglerna säger att en skyddsutjämning ska göras innefattande alla metalldelar, oberoende av om de har kontakt med jord (reglerna säger inget mer i detalj). Dessa ska anslutas till skyddsjord, både vid landström och vid inverterdrift. Man avser antagligen risken att dessa metalldelar har kontakt med jord.

Sedan är det ju viktigt att alla apparater blir skyddsjordade i vanlig ordning, vilket normalt "kommer på köpet". Det räcker med att alla apparater är anslutna i samma uttag, via grenuttag, så det är svårt att misslyckas. Det krävs ingen separat skyddsutjämning mellan dem.

Ett riktigt jordfel i en apparat, där alltså en fasledare får direkt kontakt med jord eller metalldelar utanför apparaten, ska lösa skydden, så all ledande material ska skyddsutjämnas. Samma regler/risk som för generator och jordtag, så även ett jordtag kan som sagt behövas här om man ska va noga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.