Hej,

Jag ska såga en hel del doser med hjälp av Hole-in-one, de hålsågar jag köpt är följande :

20-306_xl_1.jpg
20-307_xl_1.jpg
20-397_xl_1.jpg
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Skarverktyg/Halsag/Halsag-2000016902/

Måtten jag valde var 85 och 75 mm.

Såg dock att det som vanligen används är T70 och T80 och dessa är 74 kontra 85, d.v.s de slår på 1 mm från de jag köpt. Dock osäker på om det är innermått eller yttermått?

I detta fallet är det Elko doser i både 1 och 1 1/2 dosa.
 
Yttermått
 
Det ska fungera bra. Ofta träffar man ju inte dosan 100% trots hole-in-one så lite skrapa med Morakniven brukar det bli ändå...
 
T70 och T80 är blötjärnshålsågar med långa ohärdade tänder som man måste fila och skränka efter ett antal hål i gips. Om inte så krymper de hela tiden. Det funkar hyfsat när man vant sig och behöver man ett 77mm hål så går det att fixa genom att överskränka lite. De har krans som går utanför skäret så man kan inte borra igenom något.

De du köpt fungerar utmärkt, men går inte att fila. Med hjälp av lite skärolja kan du såga upp hål i grovt stål med den. Kör du i gips får du räkna med att de inte duger till något annat. Är hållaren på bilden av fabrikatet Bosch får du räkna med att låsstiften ramlar ut efter ett tag och att borrhylsan fastnar. Köp en hållare till varje hålsåg om så är. Hållare av fabrikatet Starret är gjorda för att användas. Finns säkert andra fabrikat som duger. Tveksamt om det gäller Feltema.
mvh Findus
 
Låter bra! Men vad ni säger är att om jag köper äkta T70 och T80 för ca 200 kr / st så kan de användas under längre tid även i gips(som verkar slita mer på sågarna)? I detta fallet betalade jag 100 kr per såg så halva priset. Jag kommer första såga OSB och sisst Gips med dem.

Är det större risk att såga isönder hole in one hållarna med dessa jämfört med T70 och T80?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.