Hej!

Lite osäker på om jag har hamnat på rätt ställe för att ställa denna fråga, men jag chansar. :)

Det är som så att sambon och jag ska ut och resa i vinter, till Japan närmare bestämt och min sambo vill gärna ha med sig sin plattång, dock är vi osäkra på om det skulle fungera att ansluta den på plats med en adapter, det står följande på tångens undersida: 230V~50Hz 43W

Vore tacksam om någon kunde svara på frågan! :)
 
vildkatten skrev:
...det står följande på tångens undersida: 230V~50Hz 43W

Vore tacksam om någon kunde svara på frågan! :)
Tången kräver 230VAC 50Hz, så länge som det finns det att tillgå så funkar tången och under förutsättning att rätt kontakt/kontaktadapter finns. Vad det är för spänning å frekvens i Japan får du/ni leta/läsa om på Japans hemsida, ni får även kolla upp vilken kontakt dom använder.
 
Det kommer inte att fungera utan en spänningsomvandlare. Eventuellt är det billigare att köpa en enkel locktång på något varuhus där.
 
Tack för inläggen! Misstänkte att den inte skulle fungera utan omvandlare eller liknande, så det får nog bli till att införskaffa en på plats istället då. :)
 
På en hel del hotell finns eu-kontakt för rakapparater! i badrummet. 43 W kan säkert den klara av. Men inte alla hotell har det.
 
Aha okej! Tack för tipset, jag ska kontakta hotellet och höra efter! :)
 
Uttag för rakapparat i Japan lär ju ändå inte vara på 230 V, i Sverige brukar ju gamla rakapparatuttag vara på 110 V (antar att det är 2:1-trafo så de idag är på 115 V). Jag har för mig att såna trafos också är på max 20 VA.

Japans normalspänning är ju 100 V.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.