Hej!

Jag har idag en elpanna som värmer både genom golvvärme och radiatorer i vårt hus. Jag har haft både Thermia och Nibe hemma för att offerera luft/vattenvärmepump. Thermia sa ingenting om våra klena 15mm kopparrör till radiatorerna, medan Nibe sa att det i princip inte kommer att gå pga att vp'n kör med (mycket) högre flöde än elpannan och det kommer bl a att föra för mycket oljud från rören.

Vilket flöde ger egentligen cirkulationspumpen i t ex NIBE EVP 270 eller Thermia Atria 8? Idag låter det inte nämnvärt mycket om jag skruvar upp cirkulationspumpen på pannan till läge III som då ska ge 50l/min.

Tror ni att jag behöver byta ut alla rören som Nibe sa för jag ska få en fungerande lösning?

Mvh
Mats
 
Nej men det var ärligt att berätta det.
Med ett ettrörsystem så kan det bli höga flöden men också med system som är dåligt isolerade.
Om du vill veta så köp en ny varvtalsreglerad dafoss som du testkör i stället för din nuvarande cirkpump.
Men det finns ytterligare ett problem med VP och det är om pumpen använder 3lägesventil för regleringen då kan du få tråkiga smällar i rören med så tunna rör.
 
inga problems sålänge du sätter in en volymtank / knäpptank och ökar på rad systemets totala vatten volym
 
Jo absolut, det var ärligt att berätta det! Det är lite det jag funderar på också, vill Thermia bara kränga grejerna medan Nibe vill få en nöjd kund i det långa loppet... eller är det så att Nibe faktiskt har högre flöde än Thermia...?

Bara för att klargöra så har vi två-rörssytem.

Är det någon som vet ungefär vilka flöden det är i dessa VP om man nu ska testköra med en varvtalsstyrd cirk-pump?

Hur vet man om det är en 3-lägesventil i VP? Det står inte i produktdatabladen vad jag kan se...

Om man sätter in en volymtank, skulle det bara vara för att ta bort knäppljuden? Eller skulle man ha ett lägre flöde ut från den till radiatorerna (fast då får man väl inte ut tillräckligt med energi till radiatorerna för temperaturen är ju densamma på vattnet från VP som från tanken)?
 
Räkna på värmeeffekten som behövs i huset när det är som kallast/blåsigast. En 15mm ettrörsslinga kan med VP-temp radiatorvatten på ca 50C leverera max ca 1,5kW per slinga. Ofta t.ex. 3-4 parallella slingor i moderna hus, dvs max värmeeffekt 4,5-6kW. Stamrören till pannan är oftast 22mm. Kolla upp vad som gäller för tvårörssystem och vad ditt hus behöver vid DVUT.

Räkna igenom huset på www.energiberakning.se om det saknas energideklaration. Räkna även fram hur många liter vatten de nuvarande radiatorerna samt rören rymmer. Bra med rejäl volym i systemet med en luftvatten som avfrostar regelbundet. Om det är 3-lägesventil eller ej framgår normalt av den detaljerade tekniska specifikationen. Från NIBE går detta att ladda ner under 'dokument'.
 
Redigerat:
Nu är jag ju ingen expert på värmepumpar men varför ska/får man ha högre flöde på radiatorkretsen när man byter till en värmepump?
Det är ju fortfarande samma värmeenergi som ska spridas i huset.

Möjligen kan jag tänka mig att om pumpen bara ger halva framledningstempen jämfört med elpannan så kan det finnas behov av att öka flödet något, men om dagens radiatorer är dimensionerade för högre framledning så borde det finnas behov av att byta även dessa i så fall.

Ø15 koppar till radiatorerna är i de flesta fall väl tilltaget, om TS menar att det är Ø15 som stammar i huset så kan det ev. skapa oljud att höja flödena.
 
Finns det några motsvarande tumregler för två-rörsystem som dessa reglerna för ett-rörsystem? Hehe, att göra beräkning för vårt gamla hus i sten enl. www.energiberakning.se skulle ta hela min semester, så jag får nog tyvärr chansa lite på den saken (och förlita mig på vad tillverkarna offererar).

Vi har panelradiatorer och det är vad jag har förstått hyftsat bra för lägre framledningstemperatur... eller?

Jo, vi har 15mm kopparrör i "hela huset", inkl. stammen. Hela huset är förvisso bara 9 radiatorer (resten av huset har delvis en egen liten slinga med två radiatorer samt golvvärme).

Jag ringde Nibe idag och frågade vad det sitter för cirkulationspump i deras inomhusmodul VVM 300 och det var en pump som ger max 1700 l/h (eller så menade han att man inte ska köra mer än så). Idag ger vår pump 3000 l/h och det ljudet som kommer från rören är inte mer än vad man kan leva med... Börjar allt mer tro att Nibe-försäljaren som tyckte vi skulle riva ut våra 15mm-rör och ersätta dem med 22-28 hade både livrem och hängslen på sig...
 
Gabbe1, därför att en värmepump klarar inte av att leverera lika hög framledningstemperatur som en elpanna. Därför måste man höja flödet (om radiatorerna är överdimensionerade, vilket de ofta är) alternativt byta ut radiatorerna till större för att öka värmeavgivningen. Både själva ytan på radiatorn och flödet spelar roll, för hur mycket radiatorn klarar av att kyla vattnet i radiatorn.

Skånepåg, det låter inte som att du ska få några problem med ljud om du redan har kört pumpen på ett högre flöde. De tryckfall i rör vi i Sverige räknar med skrattar man åt i övriga världen, även om de också börjat tänka mer och mer pumpenergimässigt på senare år. Det stora problemet med ljud man kan få är i radiatorventilerna snarare än rören.
Frågan är också om du verkligen gick igenom radiatorventilerna när du körde pumpen på det högre flödet.

Tänk på att du kan få problem med att värmeavgivningen från dina befintliga radiatorer inte är tillräcklig. Bara för att man ökar flödet betyder inte det att värmeavgivningsytan på radiatorn ökar. Om man dessutom kör ett för högt flöde riskerar du att få tillbaka ett för lågt Delta-T till värmepumpen eftersom du inte hinner med att kyla vattnet och den stänger av.
Om du går in på epecon.se och letar dig fram till deras värmeavgivningstabeller så kan du se vilken skillnad det blir när man ändrar på fram och returledningstemperaturen. Det går även att gissa sig fram till de befintliga radiatorernas effekt efter att du ändrar systemtemperaturen genom att använda de tabellerna (om du vet effekterna idag) det har trots allt inte hänt allt för mycket på radiatorfronten.
 
Jag har nu pratat med Thermia om Nibe-säljarens farhågot kring våra 15mm-rör. Han sa att det inte ska vara några problem; om inte flödet kan upprätthållas så kan man sätta en extra cirk-pump på radiatorkretsen.

Nackdelen är väl då att verkningsgraden på min investering blir sämre eftersom ytterligare en pump ska drivas med dyr el... suck! q(;^;)p
 
Hm, strömmen en extra pump drar är inte så stor, men visst kan det bli ljud i rad-ventilerna p.gr.av det högre flödet,om det nu blir så?,jag vet ju inte hur hög temp du kört ut när det varit kallt ?
 
Nej, det är ju inte jättemycket ström den drar, men på ett år blir det kanske ändå 200kWh extra på en cirkpump till...

När det varit som kallast har jag kört elpannan på ca 55°C. Samtidigt, när det är som kallast (kallare än -20°C) och man har en luft/vatten vp så kommer den ju ändå gå som bara elpanna ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.