Vi bor i en liten stuga i skogen med begränsad tillgång till vatten. För att lösa problemet med avlopp från kök & tvätt har jag grävt ett drygt 2 kubikmeter hål nedanför köket, fodrat det med markduk, fyllt på med grovt stenkross samt lett dit avloppet med 15mm rör. Det fungerade mycket bra i ca 2 år, men nu backar den? Vad missade jag, och hur gör jag nu?
Clint:S
 
Om jag förstått dig rätt så har du stopp i avloppet. Med ett 15mm rör är det troligt att det på något vis byggt igen vid utloppet eller att det krupit in en mus som dött. Byt avloppet till en grövre dimension.

Liten ordlista: Stenkista är en timrad konstruktion som innehåller sten och fungerar som bropelare m.m. i vatten.
Stenöga är ett hål i marken fylld med sten som tar hand om avloppet.
 
Vad har du för mark? Är det en lerjord kan det vara svårt för jorden att ta upp allt vatten. Är det nära till berg (tunt jordlager)?
Hur ser topografin ut runt ditt stenöga? Hur sluttar marken?
Finns det någon inspektionsbrunn så att du kan se hur det ser ut i stenögat? Kan den vara igensatt av fett, tvålrester, ludd mm?
Jag tror att du får börja med att kolla hur det ser ut i den och försöka hitta orsaker till varför den inte sväljer vattnet längre. Ev kan du behöva gräva ut ett täckt "dike" från ditt stenöga fyllt med sand där vattnet långsamt kan rinna ut och tas upp av den omkringliggande marken. Nu blir det ju lite som att slå ut en hibk vatten i ett hål. Det tar tid för vattnet att sugas upp av marken runt omkring.
 
Skrev jag verkligen 15mm?! 150mm var det!
Och så har jag lärt mig ett nytt ord! Tack!
Marken är genomsläppig - skogsmylla och stenig sandjord ovanpå berg.
Idén med ett täckt "dike" gillar jag. Om jag skulle lägga ett perforerat dräneringsrör i stället för sand?
Tack för tipset!
Clint
 
Tack! Där fanns mycket att läsa!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.