Jag har en dansk uppringare köpt för flera år sedan med beteckningen 4902 S. Jag lyckas inte få den att ta det nummer den ska ringa upp. Det tryckta instruktionsbladet och den bruksanvisning jag finner på nätet stämmer inte överens och de är dessutom rörigt skrivna.

så frågan är om det finns någon annan larmuppringare som jag kan använda över VoIP. Den ska ringa upp ett förprogrammerat nummer och lämna ett kort röstmeddelande - så att jag inte bara behöver förlita mig på SMS. Uppringningningen triggas av ett relä.
 
Uppdatering:

Larmuppringaren 4902 för röstmeddelande över analog linje finns i dansk variant med svart knapp och svensk med röd knapp. Programmering sker med knapptelefon och tonsignaler. Den svenska varianten kräver att uppringaren kopplas in mellan uttag och telefon med mellanpropp. Inkopplingen ska vara med kaskadkoppling som de gamla fasta installationerna. Parallellkoppling fungerar inte.

När man programmerar 4902 ska man ringa upp en mottagare som kan låta luren ligga av. Jag ringer till mobiltelefon över VoIP och det fungerar.

Uppringning sker när ingången på plint 6 får +12 volt.

modellen, som bara har en larmingång, är sedan länge utgången. Det finns en modernare version som heter 4931som ännu finns att tillgå. Den medger tre olika larm och röstmeddelanden. Dessutom har den egen knappsats.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.