B
Hej!

Rörkrökaren var förbi för att titta lite på min befintliga anläggning inför ett byte av panna.

Det var några saker som han sa som jag tyckte lät lite konstigt, tänkte därför se vad ni tycker.

1) rörkrökaren föreslog att acktankarna skulle seriekopplas. Han sa att det var det vanligast förekommande och att han nästan bara installerade acktankarna i serie hos folk. (jag tycker parallell-koppling verkar vara det vanligast förekommande, eller?).

2) Dragbegränsaren vid skorsten behövs inte på en modern vedpanna (han syftade på en panna med underförbränning, keramik och sugande fläkt). Dragbegränsare (motdragsluckan alltså) behövs bara på självdragspannor sa han. Vidare hävdade han att det rentav var stor risk för inrykning från motdragsluckan, eftersom det blir övertryck i skorsten av pannan.

Om man INTE har en dragbegränsare monterad efter pannan, blir det inte så att draget i skorsten leder till att effekten i pannan kraftigt går upp (p.g.a. det ökade draget genom pannan), vilket i sin tur leder till att pannan inte hinner kyla rökgaserna lika effektivt --> högre rökgastemperatur --> ännu högre drag genom pannan--> ännu högre effekt... Eller tänker jag fel? Rörkrökaren hävdade att fläkten på pannan slår av för att förhindra det, men jag antar att den inte slår av förrän temperaturen i pannan blir väldigt hög, vilket den inte blir i första taget om man har laddomat - grova rör - rejäl acktank?

Verkningsgraden borde (väl) bli lidande om man skippar mottrycksluckan/dragbegränsare?

Övertryck i skorsten efter pannan? Jag trodde att det alltid var undertryck i skorsten i normala fall... ?
 
1. Finns både och. Kör man med en laddomat 4030 t ex så kör man i seria. Paralellkopling funkar fint för en vanlig laddomat 21 t e x. Allt beror på om du vill kunna stänga av en tank på sommaren eller inte.

2. Vi kör panna hemma med begränsare innan. Dvs inte efter. Dvs släpper inte in mer luft än vad som behövs.
 
B
kommentar på 2: ja, jag har sett den lösningen på kombipannor, kökspannor m.fl. men jag har aldrig sett den lösningen på t.ex. en ctc v35, solo innova, eller nån annan modern panna med fläkt. Jag tror att det är svårt att strypa luften till pannan och ändå få bra miljöprestanda på pannan.

Så frågan kvarstår, kan man verkligen skippa dragbegränsaren (efter pannan), på en modern panna med sugande fläkt?
 
Nej det skall du inte.
Även en fläkt panna mår bra av ett konstant drag i skorstenen som du får med en dragbegränsare.

Oavsett vilken panna du tittar på så fungerar den bäst vid ett visst drag.

Dock är inte pannor med sugandefläkt lika känsliga som en panna med tryckandefläkt eller en utan.
 
Tur att Andreas_Hansson dokumenterar så att verkan av en dragbergränsare blir tydlig.

Annars är det skrivna ordet ofta lätt att fel tolka.

Så många +++ till andreas som tar sig tid att filma.

Som alla ser har så ändras draget hela tiden under en eldning kontentan av detta blir att för en panna med sugfläkt så minskar motståndet för fläkten att trycka ut röken genom skorsten väldigt mycket så att den kommer att variera i varv därmed så ändras dess förmåga att suga in luft i pannan.

Och då blir det omöjligt att ställa in pannan perfekt oavsett vilken panna du har med eller utan lambda zond finns ingen reglerutrustning i tillverkning än som klarar av att kompensera för dragets olika "nycker".

Även om dessa problem inte märks så kraftigt på en sugfläkts panna så finns de ändå där.

Mvh Kricken
 
B
Tack för alla svar och videon! ...undrar om man ska se sig om efter en alternativ rörmockare. Känns som att mitt förtroende för honom fick sig en rejäl törn...
 
Din installatör behöver inta vara dålig bara för att han inte visste detta.

Det finns många installatörer som är experter på just sitt område och de flesta som kröker rör är nog inte så väldigt beresta i förbränning.

Det är inga jätte vinste du kommer att märka med en drag begränsare på en sugfläkt panna dock så finns den där.

Då du redan har en dragberänsare så ser jag det som ren dårskap att inte använda den.

Men om du tvivlar på din installatör så posta här precis hur han hade tänkt göra så finns det väldigt många som kan hjälpa dig att undvika de flesta fällorna som en ved installation kan innebära.

Mvh Kricken
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.