Jag har en stuga på 50 kvm + källare där jag nu planerar en utbyggnad på 20 kvm (ny huskropp) och inbyggnad av befintlig veranda (ca 15 kvm).

Nu undrar jag vart gränsen går för att man behöver Kvalitetsansvarig, byggfelsförsäkring etc? Är det en ekonomisk gräns som avgör när det inte bara räcker med bygglov, sen full gas? Eller är det yta? Eller är det typ av bygge? Eller riskmoment?

Har letat efter svar på denna fråga men inte hittat något. Vore tacksam för lite fakta.

Tack!
 
Kvalitetsansvarig krävs vid alla bygglovspliktiga åtgärder.
Vid enklare åtgärder kan dock byggherren själv utses som kvalitetsansvarig.

Krav på försäkring ställs vid större tillbyggnader, nybyggnader eller om produktionskostnaden överstiger 400.000 kr.
Vad som avses som "större" avgör respektive handläggare.
 
Aha, då förstår jag lite bättre. Tack!
 
Hejsan, vet ej om detta är relevant för dig, men vi håller på med en utbyggnad på ca 100 kvadrat, ej stadsplanerat område, vi bygger nästan allt själv.
Enligt vår kommunala byggnadsnämd, behöver man ej bygglovsförsäkring om de arbeten man köper ( alltså det som görs på entrepenad) ej överstiger en viss summa,
I vårat fall innebar detta, att grunden, vvs, och el görs av entrepenad, summan av dessa var så pass låg att vi ej behövde ngn försäkring.
Totala beloppet för dessa arbeten är ca 215 tusen kronor. Kan tyvärr ej säga var beloppet ligger för att man måste ha försäkring.
Tänker på föregående inlägg. där produktionskostnaden överstiger 400 tusen kronor. Vår totala kostnad hamnar på ca 1 miljon kronor.

Denna försäkring gäller ej om man gör delar av bygget själv, enbart det som görs av entrepenad ingår.
Hoppas detta kan ge dig en ide`
 
Redigerat:
Sataya skrev:
Totala beloppet för dessa arbeten är ca 215 tusen kronor. Kan tyvärr ej säga var beloppet ligger för att man måste ha försäkring.
Tänker på föregående inlägg. där produktionskostnaden överstiger 400 tusen kronor. Vår totala kostnad hamnar på ca 1 miljon kronor.
Kan inte säga annat än att ni bor i en kommun där man väljer att se mellan fingrarna på detta.
 
Saken är ju den att kostnaden över 215 tusen kronor är utan entrepenad, vilket om jag förstått det rätt ligger utanför.
Om kommunen sett genom fingrarna eller valt att se att en försäkring på det som inte görs av entrepenad ej heller täcks av den samma.
 
Vad exakt är det som skall räknas in i de 410.000:-?

Vi bygger själva. Skall inköpt material räknas in, eller bara det som läggs ut på entreprenad?
 
Till oss sa de att allt som görs på entrepenad skall räknas,
Grunden. el och VVS inkl material har vi på entrepenad, dessa 3 utgifter ligger under den summan. Husstommen mm samt material fixar vi själva.
Så svaret måste bli att material räknas inte in om det ej ligger under entrepenad.,
 
Tack så mycket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.