Vi har en gammalt sommarhus som egentligen var ett ödehus när vi köpte det. Köket har reparerats och vatten och bdt-avlopp finns. Till vattnet har vi en dränerande frostfri stoppkran utanför huset. Idag har vi ingen dusch inomhus men vi har tänkt att skapa oss ett hygienrum genom att dela av en bit av hallen som ligger intill köket. När vi fixade det så lade jag in ett lite tjockare elrör i en tröskel och under bänksskåp som jag hade tänkt använde för att skjuta in ett prisolrör och förse det här hygienrummet med vatten från köket. Nu när det närmar sig att ta tag i det får jag funderingar om jag verkligen får röret tomt eftersom det kommer att vara lägsta nivån på vattenröret, det som kommer utifrån ligger någon cm högre. Kan man blåsa ur med en kompressor eller kommer vatten ligga kvar, frysa och svälla sönder det röret som ligger direkt på golvnivå?

Måste jag kanske tänka om och gräva ner en pemslang, via en T-koppling från stoppkranen till hygienrummet, ute runt huset?
 
Det kan eventuellt gå att blåsa ur med kompressor. Men det är ju svårt att veta om du får ut allt.

Ska du ändå bygga upp ett nytt system och har planer på att kallatälla, gör då fall på systemet till ställen där du har kran så du kan tappa ut.
 
D Du och 19till skrev:
Det kan eventuellt gå att blåsa ur med kompressor. Men det är ju svårt att veta om du får ut allt.

Ska du ändå bygga upp ett nytt system och har planer på att kallatälla, gör då fall på systemet till ställen där du har kran så du kan tappa ut.
Ja, det är ju naturligtvis bäst men som det ser ut nu så kommer pemslang 20 mm in ovanpå golvet, bakom spisen i köket, där sitter sedan en stoppkran som gör att utloppet från den hamnar någon cm över det rör jag förberett, det ligger kloss mot golvet.
Vi har dock aldrig använt den stoppkranen utan endast den som är utomhus. Tar jag bort den minskar nivåskillnaden lite, men inte tillräckligt :(
 
Är det möjligt att sätta en liten kulventil på lägsta punkten och en plugg i ventilen för att vara på säkra sidan.
 
Man kan ju även suga med en grovdammsugare, då blir det enligt min erfarenhet i princip helt tomt på vatten.
 
D Dilato skrev:
Man kan ju även suga med en grovdammsugare, då blir det enligt min erfarenhet i princip helt tomt på vatten.
Jaså? Så om jag sätter ett t-rör med en kran där anslutning mot pemslangen är och har någon typ av nippel på det t-röret som man kan ansluta till en sån dammsugare?
 
K Kurtivan skrev:
Jaså? Så om jag sätter ett t-rör med en kran där anslutning mot pemslangen är och har någon typ av nippel på det t-röret som man kan ansluta till en sån dammsugare?
Ja.
Det som behövs är att luft kan flöda från där vattnet finns till där dammsugaren är ansluten, det drar med sig allt vatten som finns på vägen.

Jag rensar mina tre meter djupa dagvatten brunnar/ sandfällor från allt bös med en 26 år gammal skitbillig vattendammsugare, den suger lätt upp grus, sten, sand,löv och allt möjligt annat 3 meter rakt upp.

En helt annan grej helt orelaterat är att med en sådan kan man även suga bort/separera olja från vattenytor typ kölsvin i båt så man kan sen tömma ut vattnet utan att kontaminera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.