Hej! Tänkte kolla med er om ni kan ge mej lite tips och råd.
Jag har en Arimax 25 som jag eldar mot en ack.tank på 1300 liter med vvb i. Nu är det så att jag fått en 500 L Borö av en kompis utan vvb. Är det lönt att koppla in den till mitt system eller inte? Är det en parallellkoppling som gäller isf? Vad bör jag mer koppla in? Kulventiler så jag kan stänga av tanken? ( Tänk att sätta in solpaneler någongång, med ev en Vväxlare )
 
Ingen?
 
Du kan koppla den parallellt men om avsikten är att få varmvattnet att räcka längre sommartid blir du nog besviken. När man (förr i tiden) byggde system med två sånna tankar brukade man koppla bort den utan beredare på sommaren för vattnet kallnade lika fort både med och utan båda tankarna. Detta därför att dom är lika bra isolerade som en radiator :)

Ta solpengarna till att bygga ett riktigt vedsystem istället, det ger mindre eldning per år.
 
Jag tänkte nog mest sätta in den för att jag fått den. Rör m.m. har jag en del redan. Om den nu inte gör någon nytta på sommaren så kan jag ju stänga av den med kulventiler? En uppe o en nere eller räcker det med en nere? ( Om den lilla tanken nu gör någon nytta på vintern då iofs. Isolera den lite mer kan ju ju göra också om jag känner för det. Onödigt med jobb eller inte? Du verkar kunna matss :) Hjälp.
 
500 liter till blir en märkbar förbättring och om du kan ställa dom nära varandra och isolera altihop kommer även varmvattnet att räcka längre. Kör på det, men ju mer man gör desto svårare blir det att riva ut altihop :)
 
när jag isf kommer riva ut allt kommer det vara värt det. :D ( hoppas jag )
Behöver det vara isolering mellan tankarna eller kan jag ställa dom nästan dikt emot varandra?
Räcker det med en kulventil nere när jag ska stänga av?
 
Nu börjar det närma sej en installation. Har någon tid o lust att fylla i min bild om hur jag bör koppla så att jag inte gör fel. :) Tänkter fram o tillbaka hela tiden men får det inte att verka vettigt. Om bara stigaren och röret till laddning är kopplad till slavtanken så får jag det inte att gå ihop om hur det funkar rent praktiskt. När man laddar ur så borde ju bara huvudtanken göra nytta. Slaven bara strålar värme.
 
  • kopp.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej tittade lite på din bild. ritade till som jag skulle koppla in den extra tanken. den svarta "grejen" p min ritning är en avstängning om du inte skullevilja använda extratanken. är anslutningarna i sammma nivå på bägge tankarna?
 
  • koppextra.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
såg att jag ritat lite fel har du anslutningen till tanken längs upp skall du givetvis ha den längst upp imellan tankarna också
 
ok. Men hur funkar det? Laddas båda ur samtidigt? Känns som att slavtanken inte kommer nyttjas lika bra då jag inte har någon slinga eller beredare i den.
 
Borde det inte vara så här?
 
  • kopp.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
jopp så kn man koppla in det men du behöver inte koppla in dom två rören i mitten som går till radiatorerna.
koppla gärna dit en avstängningsventil på det understa röret.
slavtanken skitar sig som tekniktanken. jag har det kopplat så och det funkar bra :)
 
Ok. Konstigt tycker jag. :D Jag fattar fasiken inte hur det funkar utan att behöva koppla in på radiatorkretsen.
 
Matss. Du kan förklara va? :)

En grej till. Hur kommer det bli med skiktning ioma tankarna är av olika storlekar? Hela projektet känns mysko.
 
Redigerat:
är tankarna ungefär lika höga?
du får självcirkulation mellan tankarna. varmtvatten är ju lättare än kallt. men kopplar du in radiatorkretsarna i bägge tankarna så kan du inte "koppla bort" extra tanken om du tex kör med solslingor och vill ha upp lite mer temp på varmvattnet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.