N
Hej!

Jag har länge haft en dröm om att starta ett eget företag. Drömmen kommer framförallt ifrån att jag är väldigt driven i att utforska nya idéer och driva projekt. Men då jag jobbat som arbetsledare och numera entreprenadingenjör så är konceptet ganska svår greppat då jag aldrig jobbat som byggkonsult.

Mina meriter:
- Arbetsledare inom bygg 3år
- Entreprenadingenjör 2år
- Byggingenjörsutbildning, Högskola
- Goda kunskaper att kostnadsberäkna i Bidcon
- Kunskaper att rita i Sketchup och Revit.
- Goda kunskaper gällande inköp.
- Goda kunskaper gällande projektledning.

Min tanke nu är att starta ett eget aktiebolag där jag kan jobba extra utöver mitt vanliga jobb som entreprenadingejör.
Jag tänker att de jag kan erbjuda är.
- Enklare ritningar. Illustrationsritningar för hus, altaner, garage osv. Då jag ej jobbat professionellt med att ta fram ritningar tror jag att det kan vara ett för stort steg att jobba med bygglovsritningar och konstruktionsritningar.
- Kostnadsberäkningar för stora och små projekt.
- Projektledning - Inköp, ekonomi, byggjuridik.

Min nuvarande mål är endast att få in en fot i branschen och försöka övertid bli så bekväm att jag kan ta större jobb. Tror ni att jag med dessa meriter och kunskaper är redo att starta företaget eller ser ni några kunskapsluckor som behöver fyllas.
Jag är allmänt intresserad och vill gärna lära mig mer om någon har tips och åsikter.
 
Vem eller vilka tänker du skulle vara dina kunder?
 
N
F fribygg skrev:
Vem eller vilka tänker du skulle vara dina kunder?
Jag tänker inledningsvis framförallt på privatpersoner som skall bygga ut, bygga ny altan, garage eller vad det än må vara. Jag har släkt som driver ett mindre byggföretag och tror att jag kan få en del kunder via dem.
 
Titta på försäkringsfrågan tidigt. Jag vet att ansvarsförsäkringen är en rätt tung post för byggkonsulter. En bekant IT konsult ingick i ett "nätverk" där de hade en gemensam försäkring. Så tog de in en till IT konsult, han hade i sin verksamhetsbeskrivning till bolagsverket tagit in även byggkonsultation (tror det var för att kunna dra av en del privata bygg och verktygskostnader). Då höjde försäkringsbolaget den gemensamma försäkringspremien med en faktor 10 - 20.
 
  • Gilla
sarsag och 1 till
  • Laddar…
N
H hempularen skrev:
Titta på försäkringsfrågan tidigt. Jag vet att ansvarsförsäkringen är en rätt tung post för byggkonsulter. En bekant IT konsult ingick i ett "nätverk" där de hade en gemensam försäkring. Så tog de in en till IT konsult, han hade i sin verksamhetsbeskrivning till bolagsverket tagit in även byggkonsultation (tror det var för att kunna dra av en del privata bygg och verktygskostnader). Då höjde försäkringsbolaget den gemensamma försäkringspremien med en faktor 10 - 20.
Kanon, tack för tipset. Ja det känns som att det kan vara en viktig pusselbit.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.