Y
Hej hopp.

Har en SVAB (Skänninge ventilation AB) ventilationsfläkt uppe på hustaket som hanterar kök,bad,tvättstuga... Monterad början på 1980

Den fungerar förvisso, men i dagens energi-besparingar så började jag klura på ifall den bör servas, eller bytas mot något mycket bättre, eller om man bara ska låta den vara.

Det senaste har jag haft den avstängd, får räcka med att alla fönsterventiler är öppna. Fast skadar detta huset på något vis?
 
Dagens fläktar är lite effektivare men inget som gör någon större skillnad på elräkningen.
Men är din fläkt sedan 1980 så får du räkna med att den kan gå sönder snart.

Att stänga av fläkten är inte bra, låt den helre gå sakta så att luften hela tiden går åt rätt håll.
Finns även risk nu på sommaren att du får för fuktigt inne om du onte kör fläkten.
På vintern skall du absolut inte stänga av fläkten, risk att det blir kondens i kanalerna.

Ventilationen är störst energislukare på vintern om du inte har värmeåtervinning.
 
Y
fåse, största energislukarna på vintern, men får absolut inte stängas av under vintern.... värmeåtervinning - vad krävs för få sådan finess då? helt nytt dyrt bygge?

(såvitt jag vet så kan jag inte ställa farten på denna)
 
Reglaget sitter(eller åtminstone har suttit )i kökskåpan.
 
Y
Jasså, lite skeptisk till det men okej. Nu har de satt dit en annan kåpa med egen fläkt dessutom. Tror allt att den på taket funkar såsett, och de var medvetna om att man kan orsaka förmycket tryck med extrafläkten så matos osv hamnar i de andra rumment istället....Trodde takfläkten bara hade ett steg... hum hum...

Ska man inte mösa sig upp och kolla till den på taket ibland, rengöra dem eller så? Kanske byta lager, eller är det kör tills skiten rasar som gäller? :)

(återvinningsfunktionsfrågan kvarstår) ;)
 
Värmeåtervinning är det som kallas FTX-aggregat, kan du läsa om i massa andra inlägg här.

Har du en ny köksfläkt hoppas jag det är en "Alliance", alltså en fläkt som styr även takfläkten.
En takfläkt från 1980 är knappt lönt att byta lager på, för mycket jobb att plocka sönder och sätta ihopa allt igen.
Rengöring av fläkten lär bara behövas typ vart tioende år eller så.
 
Y
När jag forskade som mest berörande spara värme & energi så halkade jag nog in på FTX, fick uppfattningen att det var ganska dyrt, samt ingen var riktigt nöjd med diverse problem å så. Fast kanske bara råkade läsa just de negativa insändarna då kanske.

Gick ut till köket och utforskade lite kring köksfläkten och det är nog en alliance, testade de två "öppna spjäll utan köra köksfläkten" och ena punkten ökare takfläkten tror jag. Samt hade lurigt rörigt kopplingschema. -Så det var ju en liten tröst.

Däremot kanske jag bör mösa mig upp och kika på takfläkten då jag betvivlar att den är rengjord de senaste 10åren...

:)
 
Det verkar som att du har rätt typ av köksfläkt.
Att sätta in FTX i efterhand kan va rätt komplicerat, du saknar ett kanalsystem (tilluften).
Och rent ekonomiskt är det svårt att räkna hem en installation av FTX (installationskostnad / besparing).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.