Vi har en över 20 år gammal jordvärmepump, Nibe 1215, och jag funderar lite över hur det blir när den tar slut. Finns det något renoveringskit kanske? Ska det bytas till en ny effektivare pump så är kanske vår slang är för kort, kan man ställa ner effekten så att det fungerar ändå?
 
Finns fortfarande gott om reservdelar till NIBE men efter 20 år får man nog räkna med att behöva byta värmepump. Går ju att välja en mindre värmepump eller en varvtalsstyrd dito om man är osäker på om den gamla kollektorn räcker till. Blir mer el-patronen som måste jobba då istället.
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
J Josth skrev:
Finns fortfarande gott om reservdelar till NIBE men efter 20 år får man nog räkna med att behöva byta värmepump. Går ju att välja en mindre värmepump eller en varvtalsstyrd dito om man är osäker på om den gamla kollektorn räcker till. Blir mer el-patronen som måste jobba då istället.
Funkade bra för mig med byte 1210-7 mot 1255-12. Ännu iaf, men på sikt så blir det nytt djupare hål.:D
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Idag behöver aldrig el gå in och efter byte vill man ju att det fortfarande är så. Jag ställer inga krav att en ny skulle behöva vara effektivare utan jag är fullt nöjd med hur det fungerar nu. Den nuvarande är på 7kW, ska en ny vara på det också men effekten kan justeras ned eller ska man byta till en mindre vp? Jag behöver lite hjälp för att förstå :)
 
NIBE (m.fl.) har bytt temperaturer för när effekten anges så en 1215-7 borde motsvaras av en 1245-8 idag för att ge samma värmeeffekt. Nya värmepumpar har dock blivit lite mer effektiva och drar mindre el. Då måste de istället ta mer effekt från berget för att ge samma mängd värmeenergi som gamla värmepumpen. Har man ett gammalt borrhål som fungerat bra borde det klara ge lite till. Problemet är nog mest om den gamla värmepumpen var klart underdimensionerad för huset. Då behövs en nytt borrhål.
 
  • Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
J Josth skrev:
NIBE (m.fl.) har bytt temperaturer för när effekten anges så en 1215-7 borde motsvaras av en 1245-8 idag för att ge samma värmeeffekt. Nya värmepumpar har dock blivit lite mer effektiva och drar mindre el. Då måste de istället ta mer effekt från berget för att ge samma mängd värmeenergi som gamla värmepumpen. Har man ett gammalt borrhål som fungerat bra borde det klara ge lite till. Problemet är nog mest om den gamla värmepumpen var klart underdimensionerad för huset. Då behövs en nytt borrhål.
Ok, denna är nog överdimensionerade eftersom el aldrig behöver gå in? Jag ser att jag angav fel modell, den heter Nibe 1210. Som lägst hamnar Kb-f på -2 i slutet av vintern, i slutet av sommaren är den +14.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.