P
Funderar och är i ide stadiet på att bygga ut ett litet hus. Huset är ett litet och innehåller idag inget badrum alls och inte ens toalett. kallvatten och avlopp finns i köket enbart och Det krävs en rätt rejäl utbyggnad och upprustning av huset då skicket inte är det bästa. Största funderingen just nu är dock hur man bäst skall bygga till det och få dom ytor man behöver men ändå få det att se bra/vettigt ut. Förstår självklart att jag lär fixa bättre avlopp och att det här inte är nåt litet projekt.Orsaken att det är av intresse är att både jag och min far växt upp i huset och att farföräldrar nu inte finns hos oss längre så huset kan bli mitt till väldigt lågt pris. Men det skall inte bli nåt museum utan skall det byggas ut så är det till ett modernt hem som fyller dom krav som finns nu ,och inget i design osv är heligt utan alla förslag kommer att funderas på. Kanske tom ytterligheten att jämna det med backen och börja om från början. Dom riktningar det finns plats för en utbyggnad är bakåt stor Röd pil och en del plats i riktning som den andra mindre röda pilen.
hussketch1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


hussketch2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


hussketch3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På den sidan gubben står så ligger byvägen så det hållet kan man inte bygga åt och framför ytterdörren är vägen in på gården så pilarna är som sagt dom håll man kan bygga ut mot.
Har skissat lite på en utbyggnad med källare under i tre plan för att få till dom ytor som saknas.
Ska rita klart på den och se om jag kan få upp den här imorgon.
 
P
Så nu gjort klart ca 45 kvadratmeter /våning utbyggnad i ett förslag är nåt i den stilen som behövs.
Svårt att få till en stor utbyggnad som ser vettig ut ,är inte riktigt nöjd fönster är mest bara utsatta för att få nått att se ungefär hur det kan se ut. och har inte satt några alls på övervåningen i utbyggnaden. mest troligen så behövs en källare under utbyggnaden för att få till allt. förslag tankar och ideer är mer än välkommet.

hussketch4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


hussketch5.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
P
Köpte loss huset till slut men det har stått tomt som sommarstuga och inte hänt så mycket med projektet. har skissat och funderat på olika lösningar för utbyggnad och vad som kan vara gångbara lösningar..

mittinlägg #2 är ju bara en snabb skiss men det ser ju ut som en kyrka eller nåt och passar inte in alls , ser förjävligt ut om jag ska tala klarspråk.

Fastigheten ligger utanför detaljplanelagt område men inom område för kulturminnesvårdsprogram där särskild hänsyn kan komma att behöva tas till den omgivande bebyggelsen och miljön.
Det lustiga är ju att trots det så finns det inte 2 hus i byn som ens liknar varandra.. olika takmaterial olika färger olika åldrar.. frågade dom på kommunens bygglovsavdelning men tydligen beror det på 2 gamla loftgångshus som det ena ligger 1 km utanför byn men i samma område att hela området fått den här klassningen som ju egentligen verkar göra många ändringar helt godtyckligt att neka från bygglovshåll utan nån mer anledning än att man anser nåt löst tyckande..
ena grannens hus är ombyggt rejält till helt modern villa . står en stor enplans timmerstomme från sent 80 tal. en annan stor timerstomme med källare under hela och helt annan form än den sistnämda men från 90 tal. sen en gammal bondgård med blandat med gammalt bostadshus men moderna uthus.. 4-6-7 hus till som ligger i närheten från soldattorp till fyrkantig låda utbyggd åt alla håll..

Kan inte i mitt liv förstå hur man ens kan få märka ett helt område när det inte finns 2 hus som ens liknar varandra och sen när nån vill förändra nåt så är det tvärstopp ibland och fritt fram för nåt helt annat till synes helt utan logik
 
Redigerat:
P
ett senare förslag

Skiss av ett enfamiljshus med ogenomtänkta fönsterplaceringar mot en bakgrund av blå himmel och grönt gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Norr eller lite Nordvästlig

Illustration av ett hus i enkel stil med provisoriska fönsterplaceringar mot en blå himmel och grön mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Väster

Schematisk illustration av ett hus med oplacerade fönster mot en blå himmel och grön mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Söder

Simplistisk ritning av husfasad med oplacerade fönster och dörrar, mot blå himmel och grön mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Öst
Grundritning av ett hus med markerade rum som kök och vardagsrum, samt skissad trapphus- och skorstensplacering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Norr nedåt på bilden


Fönsterplaceringar är inte färdigt eller genomtänkt utan mer bara för att få en aning hur det ser ut
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.