Jag har alltid bott i äldre hus med självdragventilation genom skorsten och eldstäder av olika slag, det har fungerat utmärkt och innomhusklimatet har varit och är behagligt.

Om jag någon gång skulle bygga nytt, vilket inte är aktuellt, finns det då uttryckligen förbud mot självdrag i BBR eller stupar det på något annat, tex krav på luftomsättning eller energiåtervinning?
 
Om jag någon gång skulle bygga nytt, vilket inte är aktuellt, finns det då uttryckligen förbud mot självdrag i BBR eller stupar det på något annat, tex krav på luftomsättning eller energiåtervinning?
Som jag förstått det på båda. Dvs du klarar varken luftomsättning eller återvinning.
 
Jag kommer att ha självdrag, fick bygglov i somras. Det var inga kommentarer från byggnadsinspektören.
Energiåtervinnigen är väl inget krav vid biobränsleldning, eller har det ändrats igen?
Luftomsättningskravet bör man kunna klara höst, vinter och vår, också sommartid om man får räkna med fönstervädring.
Hans
 
Hans_N skrev:
Jag kommer att ha självdrag, fick bygglov i somras. Det var inga kommentarer från byggnadsinspektören.
Energiåtervinnigen är väl inget krav vid biobränsleldning, eller har det ändrats igen?
Luftomsättningskravet bör man kunna klara höst, vinter och vår, också sommartid om man får räkna med fönstervädring.
Hans

Skönt att höra, har aldrig riktigt förstått nyttan med mekanisk ventilation i småhus. Det väsnas, drar ström, sprider bakterier, tar plats och vinsten med återvinningen riskerar att ätas upp av dyra reparationer.
 
Hans_N skrev:
Jag kommer att ha självdrag, fick bygglov i somras. Det var inga kommentarer från byggnadsinspektören.
Energiåtervinnigen är väl inget krav vid biobränsleldning, eller har det ändrats igen?
Luftomsättningskravet bör man kunna klara höst, vinter och vår, också sommartid om man får räkna med fönstervädring.
Hans

Så jäkla glad jag blir att höra!! I vilken komun/ län bor du i? Du har gett mig nytt hopp.
 
Fotografen skrev:
Skönt att höra, har aldrig riktigt förstått nyttan med mekanisk ventilation i småhus. Det väsnas, drar ström, sprider bakterier, tar plats och vinsten med återvinningen riskerar att ätas upp av dyra reparationer.
Bara lite nyfiken men på vilket sätt skulle mekanisk ventilation sprida bakterier mer i ett hus än självdrag ?

Och bygger du ett modernt nytt hus ser jag det som svårt att få självdrag att fungera.
Om du nu inte tillämpar någon av dom nya konstruktionern som finns runt självdrag (solskorsten etc.)
 
Bara lite nyfiken men på vilket sätt skulle mekanisk ventilation sprida bakterier mer i ett hus än självdrag ?
Suck, nej. Jag tror att han hänvisar till mögel i ventkanaler.. Men det har iofs inget med mekanisk ventilation att göra. Rätt byggd så väsnas inte heller en mekanisk ventilation. Dessutom kan man ha pollenfilter på inluften vilket är bra för allergiker.

Se även:
http://www.sp.se/Energy/sv/teknikomraden/Innemiljo/innemiljo_ventilation.htm

Självdragsventilation i hus med central uppvärmning utan varm murstock medför att överdelen av huset får invändigt övertryck, det vill säga luften vill gå ut genom otätheter i vägg och tak. Om det finns sådana otätheter är risken stor för lokal kondensutfällning och fuktproblem
 
FrittDrag skrev:
[quote author=Fotografen link=1148127217/0#3 date=1148140544]Skönt att höra, har aldrig riktigt förstått nyttan med mekanisk ventilation i småhus. Det väsnas, drar ström, sprider bakterier, tar plats och vinsten med återvinningen riskerar att ätas upp av dyra reparationer.
Bara lite nyfiken men på vilket sätt skulle mekanisk ventilation sprida bakterier mer i ett hus än självdrag ?

Och bygger du ett modernt nytt hus ser jag det som svårt att få självdrag att fungera.
Om du nu inte tillämpar någon av dom nya konstruktionern som finns runt självdrag (solskorsten etc.)
[/quote]


Bakterier frodas i dammet i tilluftkanalerna.
 
AndersG skrev:
Bara lite nyfiken men på vilket sätt skulle mekanisk ventilation sprida bakterier mer i ett hus än självdrag ?
Suck, nej. Jag tror att han hänvisar till mögel i ventkanaler.. Men det har iofs inget med mekanisk ventilation att göra. Rätt byggd så väsnas inte heller en mekanisk ventilation. Dessutom kan man ha pollenfilter på inluften vilket är bra för allergiker.

Se även:
[länk]

Självdragsventilation i hus med central uppvärmning utan varm murstock medför att överdelen av huset får invändigt övertryck, det vill säga luften vill gå ut genom otätheter i vägg och tak. Om det finns sådana otätheter är risken stor för lokal kondensutfällning och fuktproblem

Naturligtvis krävs att man eldar. På sommaren eldar man bara sporadiskt men då har man i stort sett samma temperatur ute och inne så ingen fuktutfällning sker.
 
Se:
http://www.sp.se/Energy/ffi/ventilation.asp

Dammet i till-luftskanalerna? Man har filter.. Däremot kräver maskinell ventilation skötsel. Filterbyten ett par gånger per år etc.

Nu ids jag inte ge mig in i någon religiös diskussion, men jag har bara svårt att se hur man skall få självdragsventilation att fungera i ett nybyggt hus med det liv i lever i dag. Förr då man tvättade sig till jul och midsommar och hängde sin tvätt utomhus så fungerade det.

http://fof.se/?id=03408

De utvärderingar som skett, bl a i nybyggda skolor med självdrag, är inte heller positiva. De moderna självdragshusen är kraftigt väderberoende och fungerar bäst när det är kallt och blåsigt. Det är svårt att uppnå normenlig ventilation. Risken för fuktskador ökar också beroende på den tryckskillnad som är självdragets förutsättning.

men även i rättvisans namn:

Nu är som sagt inte heller de mekaniska fläktsystemen problemfria. När det gäller att fukta och kyla luften är riskerna väl kända - det handlar om mikrobiologisk aktivitet - men när det gäller värme och rening har det tidigare varit sämre med kunskap
 
Fotografen skrev:
[quote author=FrittDrag link=1148127217/0#5 date=1148190898][quote author=Fotografen link=1148127217/0#3 date=1148140544]Skönt att höra, har aldrig riktigt förstått nyttan med mekanisk ventilation i småhus. Det väsnas, drar ström, sprider bakterier, tar plats och vinsten med återvinningen riskerar att ätas upp av dyra reparationer.
Bara lite nyfiken men på vilket sätt skulle mekanisk ventilation sprida bakterier mer i ett hus än självdrag ?

Och bygger du ett modernt nytt hus ser jag det som svårt att få självdrag att fungera.
Om du nu inte tillämpar någon av dom nya konstruktionern som finns runt självdrag (solskorsten etc.)
[/quote]


Bakterier frodas i dammet i tilluftkanalerna.[/quote]

Gammal klycha utan verklighetsförankring. Med filter på tilluften är damm inget problem.
Har du rensat eller kickat in i kanal system som varit i drift en längre tid?
Har man bra filter så är tilluftskanalerna rena de kanaler som det samlas damm i är frånluftskanaler.

/Patrik
 
C
Sen har vi ju det gamla klassiska problemet med mekaniska ventilationssysten - de kräver underhåll för att fungera korrekt. Underhåll som tyvärr ofta(st) i praktiken uteblir.
 
Sen har vi ju det gamla klassiska problemet med mekaniska ventilationssysten - de kräver underhåll för att fungera korrekt. Underhåll som tyvärr ofta(st) i praktiken uteblir.
Och det gäller väl generellt för allting. Dvs om man inte underhåller bilen så funkar den inte heller... Personligen tycker jag inte att filterbytena är speciellt ansträngande. Vidalonfiltren i vår FTX bytes var fjärde månad. Pollenfiltren var åttonde och de sitter bara i från vår till höst. Vid behov dammsuger man ur aggregatet.
 
AndersG skrev:
Se:
[länk]

Dammet i till-luftskanalerna? Man har filter.. Däremot kräver maskinell ventilation skötsel. Filterbyten ett par gånger per år etc.

Nu ids jag inte ge mig in i någon religiös diskussion, men jag har bara svårt att se hur man skall få självdragsventilation att fungera i ett nybyggt hus med det liv i lever i dag. Förr då man tvättade sig till jul och midsommar och hängde sin tvätt utomhus så fungerade det.

[länk]

De utvärderingar som skett, bl a i nybyggda skolor med självdrag, är inte heller positiva. De moderna självdragshusen är kraftigt väderberoende och fungerar bäst när det är kallt och blåsigt. Det är svårt att uppnå normenlig ventilation. Risken för fuktskador ökar också beroende på den tryckskillnad som är självdragets förutsättning.

men även i rättvisans namn:

Nu är som sagt inte heller de mekaniska fläktsystemen problemfria. När det gäller att fukta och kyla luften är riskerna väl kända - det handlar om mikrobiologisk aktivitet - men när det gäller värme och rening har det tidigare varit sämre med kunskap

Alltid kul att starta lite debatt.
Naturligtvis har jag köksfläkt, och det blivande badrummet kommer att få en liten fläkt, den fukten vill jag inte ha ut i resten av kåken.
Vad jag menar är att man borde klara sig utan ett stort frånluftaggregat under förutsättning att huset är byggt för det. I ett hus byggt för mekanisk ventilation går det naturligtvis inte.
 
Undantaget med biobränsleeldning försvinner i BBR 2006. Reglerna träder i kraft den 1 juli 2006. Enligt övergångsbestämmelserna får de gamla reglerna tillämpas på arbeten som kräver bygganmälan och för vilka bygganmälan görs före den 30 juni 2007, samt på arbeten som inte kräver bygganmälan om de påbörjats före den 30 juni 2007.

I BBR 2006 gäller följande:
9:2 Bostäder
Bostäder skall vara utformade så att byggnadens specifika energianvändning
högst uppgår till 110 kWh per m² golvarea (Atemp ) och år i klimatzon söder och
130 kWh per m2 golvarea (Atemp ) och år i klimatzon norr.
För en- och tvåbostadshus med direktverkande elvärme som huvudsaklig uppvärmningskälla
får byggnadens specifika energianvändning högst uppgå till
75 kWh per m² golvarea (Atemp) och år i klimatzon söder och 95 kWh per m² golvarea
(Atemp) och år i klimatzon norr. (BFS 2006:xx)
Detta går att räkna hem utan återvinning men det ställer krav på noggranna beräkningar för bygglov och verifiering med mätningar.

Det kommer dock alternativa krav 9:4 med förutbestämda u-värden och täthet för huset samt detta om ventilationen:
Om byggnadens golvarea Atemp överstiger 60 m2 skall byggnaden förses med
värmeåtervinning av ventilationsluften. (BFS 2006:xx)
Allmänt råd
Byggnaden bör förses med lämpligt dimensionerad, med hänsyn tagen till
distributionsförluster och förekommande drivenergi, ventilationsvärmeväxlare
som överför värme från frånluften till tilluften med lägst 70 % temperaturverkningsgrad
eller frånluftsvärmepump som ger motsvarande besparing.
(BFS 2006:xx)
Alternativa kravet under 9:4 medger endast FTX eller frånluftsvärmepump.

Däremot går det inte att få tillräckligt luftutbyte (0,35l/s/m²) med självdraget sommartid saknas de termiska drivkrafterna.

Visst kan enstaka kommuntjästmän godkännt självdrag men många ger avslag pga att man inte alltid klarar luftutbytet.

Själv tycker jag man skall undvika självdrag det ger klart sämre innomhusklimat än mekanisk ventilation.
Min kravet bör vara frånluftsventilation, då får man kontroll på ventilationsflödet och minskar risken för fukt problem.
Bäst är mekanisk till- och frånluft med återvinning.
Filter på tilluften ger renare luft inne och mindre dragproblem.

/Patrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.