Hej!

nu är jag inställd på att något måste göras åt min grund och dess fuktproblem inom snar framtid... måste bara ha en billig och fungerande lösning.
det har lett fram till att jag funderar på att inte återfylla efter att jag grävt fram grunden, då huset är ett gammalt sönderrenoverat suterängliknande hus.
saken är den att grunden/källaren är en stabil sak med väggar på dryga 70cm, där källaren på husets halva långsida ligger under marknivå, och den andra över. min tanke var att gräva bort runt hela källaren istället, och enbart återfylla en liten bit upp, därefter använda massorna som grävs bort för att plana ut delar av tomten istället. tror ni detta kan bli en bra lösning?
arbete och maskinhyra kan jag ordna ganska billigt, däremot att få bort massorna och skaffa makadam, isolering osv är en kostnad jag tror jag vill undvika. plus att jag tror grunden faktiskt skulle må bättre av att stå mer öppet.
det skulle även öppna för ganska intressanta terasslösningar i mitt fall.
någon med erfarenhet av liknande lösningar som kan ge råd och synpunkter?

min enda stora oro i sammanhanget är att det skulle framkalla sättningar, men eftersom hälften av grunden är frilagd så tror jag den skulle tåla detta...
 
snälla finns det ingen som har erfarenhet av att frigöra grunden, för att ej återfylla runt...måste ha ett svar på detta snabbt då åtgärderna är mkt behövliga....
 
Jag skulle nog oroa mig för att det blir ett vattenfyllt dike runt huset vid annat än torrt och fint väder...normalt vill man ju leda bort ytvatten med en lutning bort från huset, men det kanske funkar med väl tilltagna dräneringsrör etc?
 
dosken skrev:
Jag skulle nog oroa mig för att det blir ett vattenfyllt dike runt huset vid annat än torrt och fint väder...normalt vill man ju leda bort ytvatten med en lutning bort från huset, men det kanske funkar med väl tilltagna dräneringsrör etc?
ja, precis! min tanke var ju, även att ha dränering, men dock väldigt tunt lager grus osv och självklart dränerings rör i botten... tänker mig en utgrävning med cirka 1,5 meters bredd eller något liknande...
 
jag har precis gjort samma sak, dränerat sutterängvillan och fyllde bara igen baksidan, förråd under ena gaveln och altan över med plasttak under reglarna.
fick ett 11* 1,8 meters förråd med 2,7 i takhöjd...nu var ju vårat hus nersprängt i berget..
lade ner dränrör och fyllde 40 cm makadam. skall bara isolera väggen med frigolit, blev kall i vintras
 
Lmob skrev:
jag har precis gjort samma sak, dränerat sutterängvillan och fyllde bara igen baksidan, förråd under ena gaveln och altan över med plasttak under reglarna.
fick ett 11* 1,8 meters förråd med 2,7 i takhöjd...nu var ju vårat hus nersprängt i berget..
lade ner dränrör och fyllde 40 cm makadam. skall bara isolera väggen med frigolit, blev kall i vintras
låter ju alldeles förträffligt. inga fuktproblem alls? jag kommer ju inte fylla runt någonstans, men det borde ju inte bli så stor skillnad om våra grunder står på likvärdigt underlag dvs.du har inte fått några åsikter från folk om saker du bör tänka på osv?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.