Efter att ha läst runt här på forumet och bestämt mig för de stora dragen så har jag idag påbörjat ett altan-bygge-projekt. Dock är det några detaljer som jag inte har bestämt och som jag gärna tar lite input på (har läst en massa trådar men inte hittat de svar jag har sökt....).


Altanen är L formad och den långa delen är 15x3.5 meter och den korta delen är 2x2 meter. Golvet kommer att hamna ungefär 35cm över mark. Altanen befinner sig i Göteborg.


Min tanke är att lägga tre bärlinor längs den långa delen, dessa kommer att vila på marksten (dvs inga plintar), reglarna kommer sedan att fästas med balkskor. Ett alternativ är att lägga markstenen på cc 60 så att varje regel kan vila på en (vi har marksten så det räcker, och det är ingen nackdel att dessa går åt) och skippa bärlinan i mitten och den närmast huset (kommer nog sätta kortlingar för lite extra stabilitet). Fördelar? Nackdelar?


Jag har idag påbörjat utgrävning av "diken" där bärlinorna skall vara (se bild nedan). Dessa har jag planerat att fylla med makadam (typ 8-16mm), samt padda. Då denna sida på huset är en ny utbyggnad så är min tanke att inte gräva för den raden närmast huset då det redan ligger ett bra lager med makadam här. Är det dumt att lägga markstenen så att den ligger över dräneringsröret samt dagvattenrör (tänker att det trycks ihop?)? Borde jag lägga den innersta redan en halvmeter ut ungefär istället?


Ovanpå lagret med makadam är tanken att lägga flis (2-4mm?) istället för sand då vi tidigare har haft problem med myror. För att minimera transporter, skulle jag kunna byta makadam mot flis då trycket från altanen ju inte borde bli jätte stort (speciellt om jag beställer med lastbil är det en stor besparing om den bara behöver åka en vända, åker jag med bil och släp är det ju lätt att välja olika sten de olika vändorna)?

Läste i en tråd (http://www.byggahus.se/forum/altan-...ggd-altan-check-att-jag-fattat-allt-ratt.html) en metod att inte lägga markstenen så noga och istället sätta en justeringsbit mellan varje bärlina och marksten. Känns som det är lättare att redan från början försöka få till det i våg men jag kanske underskattar läggningen av marksten? Fördelar? Nackdelar?



20130504_190213.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag har ändrat mig lite angående placering bärlinor/reglar och funderar nu på att lägga reglarna ovanpå bärlinorna (hade först tänkt lägga mer makadam under markstenen för att få rätt höjd), dimensionerna kunna bli så här:

Marksten: 50mm
Bärlina: 145mm
Regel: 120
Trall 28
= 343mm (7mm extra flis blir det nog när jag placerar markstenen, så jag borde hamna nära 350mm, ingen fara om jag skulle råka gå över med 1cm).

Om jag bygger på detta sätt så skulle jag kunna lägga två bärlinor längst ut med 30cm mellanrum för att förbereda kommande trappa. Den yttersta bärlinan behöver inte vara samma dimension, utan kan göras i 120mm så att steget blir ungefär 120+50 (dvs 17cm) vilket verkar vara en bra höjd.

Ett annat alternativ är att bygga trappan som en "låda" som vilar på marksten samt fästs i altanen i efterhand.

Vilket alternativ hade du gjort?
 
Funderingarna växer på medan man jobbar. Idag har det grävts mer och stenplattor har lagts ut för att förstå hur mycket makadam som skall beställas.

Nu till dagens första fundering. Då det är en viss lutning på tomten så funderar jag på hur jag skall göra raden med marksten längst ut (den behöver ungefär vara ungefär 15 cm mer över mark än de markstenar närmast huset).

Antingen fyller jag med mer makadam under markstenen (dock vill vi inte höja gräsmattan utanför, så jag är orolig att högen med makadam behöver slutta ganska snabbt för att inte komma ut på gräset och därmed kanske lättare röra sig).

Ett annat alternativ är göra bärlinan längst ut av kraftigare material, exempelvis skulle jag kunna använda 120mm bärlina vid huset, 145mm i mitten och 195 (eller 220) längst ut.

Spontant känns det bättre/lättare att lägga kraftigare bärlinor än att göra högar med makadam som sticker upp högt (10cm istället för 20cm) över marknivå (jag kommer att gräva ut under för att få in ungefär 20cm totalt under markstenen). Någon som har några åsikter om detta?
 
Arbetet fortskrider och nu är även makadam och flis beställt och kommer på onsdag morgon.

Ingen som har några åsikter huruvida det är dumt eller OK att lägga raden med marksten närmast huset ovan dagvatten- och dräneringsrör (från rör till golv är det ungefär 33cm)? Mina förslag är följande (andra förslag är välkomna)

1) Antingen flyttar jag ut denna rad så jag får ett överhäng på ungefär 50cm.
2) Istället för att låta reglarna vila på bärlinorna så fyller jag med mer makadam (ungefär 15cm makadam ovan dagvatten rör) för att sprida trycket och sätter regeln i balkskor (detta gör att bärlinan kan vara kraftigare).

mer bilder kommer till helgen när bygget tar fart på riktigt ;)
 
Jag ger dig lite respons. Håller själv på med mitt andra däck. Kör bärlinor ut från huset på gamla stenplattor.
Plattorna ligger ca 50 mm från väggen. Markduk under så jag slipper gräva undan så mycket gräs. Men det problemet har möjligen inte du.
Mina reglar ligger på 70x45 men med många stenplattor under blir det nomalt inga problem.
Jag sätter inte fast reglar i stenplattorna, normalt sätt rör sig inte däcket när man skruvat ihop allt.
 
Rörande lutningen på tomten så kan du ju köpa ställbara stolpskor på tex biltema. Bör göra jobbet.
 
Tack Styrman för kommentarer. Även jag kommer att lägga markduk, men detta är inte bara för gräs utan även för att undvika myror då vi har mycket sand på tomten (kommer lägga ett lager på ungefär 15cm makadam ovanför duken vilket jag tror myror kommer ogilla).

Problemet jag har är att jag är osäker på hur nära huset jag kan lägga plattor som första bärlinan kan vila på. Bifogar en till bild för att förtydliga hur långt upp dagvattenröret går (dränrör ligger strax under). Är det lämpligt att lägga 10-15cm makadam på detta och padda?

20130505_113859-1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tycker att padda underlaget så nära huset är överkurs. Vill du ha besväret att padda längre ut så finns ju möjligheten.
 
Nu börjar detaljerna falla på plats.

Vi har svängt om hur hög altanen kommer att vara och sätter den nu ungefär 4cm under panel (innan var den tänkt en bit upp på panelen). Anledningen är att nu behöver vi troligen inte ett steg ut till trädgården vilket jag tror vi kommer uppskatta mer än att slippa ett steg mellan inomhus och utomhus. Om vi slipper trappan gör vi även av med mindre del av gräsmattan vilket är trevligt då den inte är oändligt stor. Att det blir lättare att måla panelen är en trevlig bonus.

Med detta i bakgrund så kommer jag att skippa bärlinor och bara köra på golvreglar (45x145) cc 60 vilande på marksten (blir ungefär 66 marksten att trixa med;)). Första raden vi huset lägger jag med centrum på plattan 45cm ut (ger ett överhäng på 30cm då plattorna är 30cm breda). Kommer sätta ett par kortlingar för extra trygghet.

Hela ytan är nu mer eller mindre utgrävd (mer där stenarna kommer att vara). Imorgon blir det att gräva bort den sista jorden och sedan lägga markduk. Imorgon kommer även en lastbil med makadam och flis. Kommer bli en tung dag ;) Planen är att även hinna hyra en padda imorgon....
 
Klokt. Riktlinjerna är att hålla altanen strax under panelens avslut. Detta för att minska risken för regnstänk på träfasaden och det merarbeta detta kan ge. ;)
 
  • Gilla
davveno1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.