Hej!

Tänkte kolla om man kan få några tips av er :)

Vi har ett suterränghus sen augusti 2010 som är byggt -75.

Övervåningen har takvärmeq(;^;)p och suterrängvåningen har elradiatorer.

När vi flyttade in hade huset en beräknad årsförbrukning på 24 000kwh

Efter att en luftvärmepump installerades vid årsskiftet ovanför ytterdörren på övre plan så har nu den beräknade årsförbrukningen sjunkit till 17 000kwh (maj -11)
Måste även tillägga att vi inte direkt slösat med någon el under denna tid!

Efter att ha kollat runt lite så funderar vi på att även sätta in en kamin på nedervåningen för att sänka förbrukningen ännu merd^_^b. Men eftersom vi saknar skorssten så räknar jag inte med att tjäna igen pengarna för installationen så fort. Tycker mest att det känns väldigt dumt att bo i Norrland och inte kunna elda lite ved i ett hus på 225m2, bo+biyta

Det jag egentligen är ute efter är att fråga hur man bäst får spridning på värmen från kaminen...och vilken placering som är bäst. Antar att sätta den på övervåningen är sämst? all värme borde då stanna uppe tycker jag? Märke detta väldigt väl med luftvärmepumpen.

Den kommer alltså att sitta i vår stora gillestuga nere (33m2) mot väggen som är i mitten av huset. I detta rum är även trappan som leder upp till markplan, där borde en hel del värme leta sig upp? Precis brevid trappan uppe är ytterdörren med innerdelen av luftvärmepumpen... även denna borde kunna fläkta iväg en del av värme som åker upp?

Rakt ovanför kaminen är köket där jag kommer ha innedelen av skorsstenen på väg upp till vinden..kan man göra på något sätt så att även denna avger lite värme ut till köket?

Funderar även på om man kan sätta en ventilation(snyggt galler?) i taket ovanför kaminen så att en del av den mycket varma luften ovanför kaminen åker rakt upp i köket?

Många frågor.. har inte heller hunnit kolla med någon firma för vad allt skulle kosta men det kommer vi snart att få veta.

Räknar med 20-25 000kr för kamin, en med täljsten på 2-300kg
10 000kr för skorssten och 10 000kr för montering av allt, låter det rimligt?

Har läst att många rekomenderar så tunga kaminer som möjligt men jag behöver en lite lättare som avger värme fort efter att man börjat elda efter jobbet...:x
 
Centralt i husets undervåning låter rätt tänkt. En variant som provats förr är att låta skorstensröret gå oisolerat genom våningen ovanför. Jag är dock tveksam till om sotaren godkänner det. Om värmen skall sprida sig till övervåningen måste det finnas en väg både för varm luft upp och för kallare luft ner. Det skulle kunna fungera med ett galler i taket som den varma luften stiger igenom. Den svalare luften kan då sjunka ner för trappan. Jag tror dock inte att man skall räkna med stor värmande effekt en trappa upp på det viset. Det finns eldstäder med inbyggd fläkt som kan anslutas till ventilationsrör som dras till önskade platser i huset. Då ökar förutsättningarna.

Beträffande tung eldstad kan jag bara instämma i rekommendationen. En lätt eldstad ger värme fort i alldeles för stora mängder. När man slutar elda så kallnar den fort. I en tung eldstad kan du elda en större brasa utan att det blir för varmt. Värmen lagras och strålar sakta ut långt efter att elden slocknat. Du får inte den snabba uppvärmningen, men du kan med bibehållen komfort få en större del av värmen i huset att komma från eldstaden. En tung eldstad är tveklöst bättre än en lätt om man vill att den skall vara till varmhållning av hus. Däremot är den dyrare och större. En täljstenskamin på 2-300 kg är bättre än en gjutjärnskamin i det avseendet, men inte så mycket.

Erik
 
Lite teoretiskt kanske man skulle kunna sätta en vattenmantlad del på skorstensröret och koppla en cirkpump och fläktradiatorer till denna del. Problemet blir att det finns inte någon ackumulerad energi och elementen blir bara varma när men eldar.Om detta är godkännt eller inte vet jag inte men det skulle nog funka på våningen över kaminen.
 
Huset har mekanisk ventilation, kopplat på något sätt till köksfläkten.
Om det nu spelar någon roll?

Vad jag hört så går den alltid, aldrig försökt slå av den.

Men jag borde få intruktioner av montören hur vi ska göra senare när vi börjar elda?
 
Kan jag ta luften till kaminen genom väggen från garaget på andra sidan eller e det en dålig idé?
 
Det kan du göra, men jag betvivlar att du vinner så mycket på det. Det blir ett hål in i huset där det riskerar att dra kallt när du inte eldar. Normalt fungerar det utmärkt att ta förbränningsluften från rummet.

Erik
 
Så man tjänar ingenting på att ta luft utifrån huset heller?
 
Den frågan har varit föremål för diskussion förr. En del hävdar att energi skulle gå till spillo av att förbränningsluften tas inifrån. Jag tror att det är ett tankefel. Andra hävdar att kalldraget från fönstren skulle minska om förbränningsluften tas utifrån, men har huset mekanisk frånluftsventilation kommer den att skapa mycket mer kalldrag än vad en kamin kan göra. Ett argument som jag möjligen kan tro på är att det skulle bli lättare att tända med tilluften utifrån. Detta eftersom det normalt är svagt undertryck i huset.

Argument emot är dels att det blir ett extra hål i huset där det kan dra kallt när man inte eldar och att det kan bli något smutsigare rök och sämre förbränning av att tilluften är kall. För egen del skulle jag utelämna det, men det finna andra som förespråkar det.

Erik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.