Tjing!

Vi byggde nytt hus med inflyttning 1 November 07. I fasadskåpet på huset var det då förberett med jordfelsbrytare samt automatsäkringar (3st) till garagebyggnad.

Nu är garaget uppe och jag ska då koppla in en undercentral i garaget.
Jag kommer att ha 5st 3-fas gruper och 9st 1-fas grupper.

Hade tänkt använda en jordfelsbrytare till 3-fas grupperna och en till 1-fas grupperna.
Hur skulle ni gjort? Kan man ha kvar jordfelsbrytaren i fasadskåpet och således få ett färdigt 5 ledarsystem där nolla och jord redan är separerad och därefter bara hänga på 2st jordfelsbrytare till?

Tips mottaget tacksamt.
 
Lägga JFB i serie är ingen bra lösning, jag tycker du ska ta bort JFB i fasadskåpet och dela upp på flera JFB i garage. Kanske mer än de 2 du planerat lite beroende på vilka laster det blir.
 
Som sagt, du kommer inte att få någon selektivitet. JFB:n i fasadskåpet kommer sannolikt att lösa ut i stället för eller samtidigt som någon av de i centralen i garaget. Flytta den till garaget i stället och komplettera med en till 1-fasgrupperna.
 
Ok, då får det bli så.

Flyttar in JFB i undercentralen istället.

Tack för svaren!
 
Du måste ha stöddiga huvudsäkringar och tillika stort garage för att behöva fem trefasgrupper och 9 enfas ;)
 
Undrade just också vad detta är för ett garage!!!
 
Kanske liten verkstadsverksamhet ?

Eller hobby ala. uthyrning till vänner och eget skruvande ?
 
5 trefasgrupper behöver inte betyda stort strömuttag, depalma torde inte kunna köra mer än en eller två maskiner i taget. Själv har jag troligen 25 st trefasgrupper på 25A h-säkring.

Protte
 
E
behöver man flera trefas uttag innebär ju inte det man måste ha separata
säkringar för alla uttag
men har man råd så........:)
vore kanske bättre än anlita firma å vara säker å till samma pris.;)
 
Hmm, kanske skulle säga att det är ett stort "garage" och att jag kommer använda det mer som en "verkstad" fast givetvis för hobby bruk.

Självklart behöver ju inte varje uttag ha en egen grupp men kostnaden är ju inte så stor, iallafall inte för mig.. =).

Jobbar till vardags som industrielektriker, och har således inte jobbat med vanliga installationsarbeten sen yrkes skolan. Därav frågan hur man gör med JFB:n. Bättre att fråga en gång extra än att fråga för lite. Eller hur =). Resten är som sagt en baggis.
 
Redigerat:
E
ok
ofta s åtror de som inte har pejl att varje rum ska ha egen säkring ;)
men det ordnar sig till slut
då hr du fått nog med goda råd :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.